Reclamemuziek, wie zorgt ervoor dat het in je hoofd blijft zitten?
- Nieuws
- Reclamemuziek, wie zorgt ervoor dat het in je hoofd blijft zitten?
Rapper Snelle scoorde een monsterhit met 'Smoorverliefd', maar stiekem is de track een campagne om jongeren mobielvrij te laten fietsen. Keiharde reclame dus. Maar wat is de formule van een reclamehit? Wie zorgt ervoor dat de muziek in je hoofd blijft zitten? Hoe wordt een artiest aan een merk gekoppeld?
In deze aflevering van Unseen Heroes vertellen Tessa Rose Jackson, Joost Haartsen en Seppl Kretz alles over het schrijven, produceren, componeren en uitbrengen van reclamehits. Want hoe wordt reclamemuziek eigenlijk gemaakt?
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Sync vs. Bespoke
Je kent het wel: je kijkt TV, ziet een reclame en daarna heb je de hele tijd het deuntje in je hoofd. Toeval? Nee, er wordt achter de schermen hard gewerkt om reclamemuziek lang te laten hangen - of het nu een bekend nummer is of een nieuw nummer. Want beiden is mogelijk: bespoke en sync.
Maar wat is dan precies het verschil? Seppl: "In sync zet je bestaande muziek onder de reclame. Dit zijn vaak hits van bekende artiesten en hier zitten dan ook enorme bedragen aan. Terwijl het schrijven voor een campagne, dat noemen we bespoke. Daar gaan ook andere bedragen in om. Je kan er nog steeds heel goed in verdienen en dat gebeurt ook. Maar dat is wel heel anders dan sync."
39 miljoen streams
Het komt dus voor dat welbekende hits onder een reclame worden gezet, maar het komt óók voor dat er een nummer wordt geschreven voor een reclame en later een hit wordt. Zo gebeurde dat ook bij de hit 'Smoorverliefd' van Snelle, die in eerste instantie werd geschreven voor een reclame.
Joost Haartsen, die vanuit Universal artiesten koppelt aan merken, is medeverantwoordelijk voor het maken en het succes van deze hit. Joost: "Dat het zo’n enorme hit zou worden, dat weet niemand van te voren, maar dat was wel het uitgangspunt." Inmiddels heeft 'Smoorverliefd' zo'n 39 miljoen streams op Spotify.
Gerelateerd
Podcasts
Hedon: het poppodium waar het eten áltijd goed isPodcasts
Van blaren tot teveel paddo's: dit is wat de EHBO tegenkomt op festivalsPodcasts
Poppodia in crisistijd, 013: “We zijn de eerste die stoppen en de laatste die open gaan”3FM nieuws
De Lesbische Liga podcast is terug met een zesde seizoen!