"MEROL had op Noorderslag moeten staan"
- Nieuws
- "MEROL had op Noorderslag moeten staan"
Wat gebeurt er backstage op pop-podia, festivals en evenementen? 3FM-dj Vera Siemons vraagt het de mensen die achter de schermen werken van de muziekwereld.
In deze aflevering zoomen we in op de helden die het nieuwe talent in Nederland ontdekken en steunen. Pien Feith - boeker bij Friendly Fire, Chris Moorman - Hoofd Marketing bij Popronde en Joey Ruchtie - programmeur van o.a. Noorderslag vertellen hoe zij te werk gaan en welke fouten ze wel eens hebben gemaakt. Zo baalt Joey Ruchtie enorm dat hij vorig jaar MEROL niet heeft geboekt voor Noorderslag. Dit en nog meer in de nieuwe 3FM Unseen Heroes-podcast!
Luister hier de podcast:
De eerste stap
Nieuwe Nederlandse acts als eerste vinden - dat is wat Pien doet. Maar hoe herken je nieuw talent mét potentie in de toekomst? "Dit is puur instinctief. Je moet het natuurlijk zelf goed vinden; je moet overtuigd zijn van de basiskwaliteit en het bijzonder vinden. Daarnaast kijk ik of iemand serieus is en een muziekcarrière ambieert. En dan heb ik nog mijn gut feeling, die aanvoelt of de muziek gaat aanslaan op dit moment" - aldus Pien. Het heeft niet alleen te maken met persoonlijke smaak, maar ook of het bij deze tijd past, programmeurs deze band willen boeken en of de muziek gedraaid kan worden op festivals of in de club. Simpelweg: is er (uiteindelijk) publiek voor? Pien: "Ik vertrouw op mijn gevoel. Als iemand een interessant persoon is, heeft dat duurzaamheid".
De Popronde
Chris studeerde in Groningen en tijdens een koffie-date in de stad maakte hij voor het eerst kennis met Popronde als 'reizend festival'. Toentertijd woonde hij nog in Emmen en zijn hometown stond niet op het programma en hij zag een kans. Het jaar daarop, in 2009-2010 organiseerde hij daar de eerste Popronde! Met zo'n 19 locaties in Emmen en 40 bands werd het een succes en zette de toon voor de daaropvolgende edities.
Als we het hebben over een ultieme kans om live-ervaring op te doen met je band, is het meedoen met de Popronde. Dit jaar is hij 12 september officieel van start gegaan. Chris, wil jij vertellen hoe dit verder in zijn werk gaat - je meldt je aan met je band, en dan? "We krijgen ongeveer 1000 aanmeldingen per jaar en daar wordt een preselectie van gemaakt. Die selectie gaat naar de selectie-commissie. Hier rolt vervolgens weer een selectie uit van ongeveer 150 acts die meedoen. Daarna begint de uitdaging om voor elke stad een zo divers en interessant mogelijk programma neer te zetten, want je wil die metal kroeg mee hebben, maar ook die club die supergoed hiphop kan programmeren - en alles daartussenin."
Schema Popronde 2019
Chris kan alvast de primeur meegeven dat er volgend jaar veel gaat veranderen, in de positieve zin van het woord. Zo wordt Nijmegen onderdeel van de route! Meer steden betekent ook meer werk, dus daarom zijn ze een samenwerking begonnen met New Faces: een organisatie die bezig is om oud-vluchtelingen als vrijwilligers op festivals in te zetten. Chris: "Van onze 600 vrijwilligers, gaan we ervoor zorgen dat 200 daarvan 'New Faces' worden." Awesome!
Eurosonic Noorderslag
Zonder Joey Ruchtie geen Noorderslag! Hij is de man die bepaalt wie hier komt spelen. Dit is hét festival om jezelf op de kaart te zetten - of nieuw talent te ontdekken als boeker. Noorderslag heeft een inhoudelijke functie: het biedt letterlijk een overzicht van de actuele stand van zaken in de Nederlandse popmuziek. Zoals Joey mooi zegt: "we zijn geen thermometer; we beoordelen niet hoe warm of koud een act is, maar geven de act weer." Op Noorderslag zijn veel mensen aanwezig die een kaartje hebben gekocht, maar de primaire doelgroep zijn professionals, zoals boekers van festivals, zalen of media. Een heel kritisch publiek, dus!
Jacin Trill op Eurosonic Noorderslag 2019
Pien voegt hieraan toe: "Een Noorderslag of Popronde moet je zien als een bouwsteen onderweg en niet als einddoel. Het is niet dat je hierna al carrière hebt gemaakt; het is een soort kick-off naar de industrie toe. Mensen kennen je nog niet en je moet je publiek nog aan je binden. Maar wie is je publiek? En hoe ga je dat doen?" Kortom: er is nog veel te doen na succesvolle optredens!
MEROL op Noorderslag?
Op de vraag wanneer de programmering voor Noorderslag klaar is, zegt Joey: "Het is eigenlijk nooit klaar. Het liefste pas op de dag zelf." En dat zorgt wel eens voor pijnlijke momenten, zoals vorig jaar, kan Joey in alle eerlijkheid zeggen. Joey: "Vorig jaar hadden we gewoon MEROL moeten hebben. Maar toen was ik al klaar." Volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen?
Wijze lessen
Naast dat Pien boeker is, vervult ze ook een rol als coach. Zo geeft ze veel tips en advies aan muzikanten, wat ze ook meegeeft in deze podcast. Zo vertelt ze: "Als je het niet hebt gehaald op Noorderslag; trek dan niet de conclusie dat je hebt gefaald en het niets gaat worden voor je band. Het is niet doorslaggevend of allesbepalend. Er is niet één vast moment waarop jouw doorbraak gaat gebeuren. En het is ook niet dat je kan verwachten dat je de volgende dag al voor 30 dingen wordt geboekt."
Luister de 3FM Unseen Heroes-podcast
Luister de podcast ook via Apple Podcasts & Stitcher.
Meer Unseen Heroes?
Vanaf nu kun je iedere maand een nieuwe 3FM Unseen Heroes podcast verwachten. Maar wij hebben ook video's gemaakt rondom de Unseen Heroes op verschillende (inter)nationale festivals. Deze check je hier!