Naar cookieinstellingen

Deezer: "Wij willen elk jaar verdubbelen"

  1. Nieuwschevron right
  2. Deezer: "Wij willen elk jaar verdubbelen"

De markt van streaming muziek is booming. Eén van de grote spelers op de markt is Deezer. Wij spraken met Fabrizio Gentile, managing director van Deezer Benelux.

Een paar jaar geleden was streaming muziek nog een nieuw fenomeen en nu is het één van de belangrijkste manieren om muziek te consumeren. Spotify is een bekende streamingdienst, maar ook Deezer wordt steeds populairder. Het bedrijf komt uit Frankrijk en is inmiddels in meer dan 150 landen beschikbaar, waaronder België, Nederland en Luxemburg. De man die de afdeling Benelux aanvoert is de Belg Fabrizio Gentile. Na 12 jaar bij platenmaatschappij PIAS, koos hij voor een nieuwe stap: Deezer.
Deezer werd in 2006 opgericht door de Fransman Daniel Marhely. Aanvankelijk heette de dienst Blogmusik, maar die werd offline gehaald in verband met een conflict met een Franse auteursrechtenorganisatie. In augustus 2007 werd er een doorstart gemaakt onder de naam Deezer. Inmiddels gaat het erg goed met het bedrijf. Eind 2013 maakte Deezer bekend dat het aantal betalende abonnees wereldwijd in een jaar tijd is verdubbeld naar vijf miljoen. “Wij communiceren geen cijfers per land, alleen wereldwijd”, aldus Fabrizio Gentile. “Maar ik kan wel zeggen dat het aantal betaalde gebruikers ook in Nederland het afgelopen jaar verdubbeld is. Daar zijn we heel erg blij mee.”

Concurrentie

Een voorname concurrent voor Deezer is Spotify, een dienst die een marktaandeel heeft van boven de 90 procent. “Allereerst zijn we blij met iedereen die kiest voor streaming muziek. Wij zien dat we in Nederland momenteel een tweede positie hebben, maar onze grootste concurrent is eigenlijk YouTube waar mensen ook liedjes kunnen luisteren.” Bang voor nieuwe concurrenten zoals Google Play Music of Beats Music is hij niet. “Competitie is altijd goed voor een markt. Het gaat heel erg snel want twee jaar geleden waren er diensten die nu niet eens meer beschikbaar zijn. Eigenlijk is het nog heel erg nieuw allemaal, al denk ik dat er aan het einde misschien geen plek is voor tien spelers maar alleen voor een paar grote.”
Deezer kiest vooralsnog voor een andere weg naar succes dan Spotify. “Spotify is beschikbaar in een aantal belangrijke landen zoals de Verenigde Staten, maar de concurrentie is daar enorm waardoor het heel veel geld kost. Wij laten Amerika vooralsnog links liggen. Anderhalf jaar geleden heeft onze CEO ervoor gekozen om uit te breiden van 10 naar meer dan 150 landen. In bijna al deze landen was er geen andere streamingdienst beschikbaar. De inwoners hadden wel een smartphone en waren fan van muziek, maar konden niet legaal naar muziek te luisteren. Denk bijvoorbeeld aan Zuid-Amerika of Afrika. Niet iedereen heeft daar een laptop, maar vaak wel een smartphone. Deezer sprong daarop in.”

Human touch

Het grote voordeel van Deezer is volgens Gentile de persoonlijke manier waarop de dienst werkt. “Vanaf de eerste dag in Nederland had Deezer een editor. Als je bij ons zoekt dan krijg je de resultaten niet alleen op basis van algoritme, maar ook met een human touch. Onze editors doen aanbevelingen voor muziek die voor de gebruiker interessant zou kunnen zijn. Muziek is emotie en het is leuk als achter een dienst ook een persoon schuilgaat die jou kan helpen. Wij voegen 27.000 liedjes per dag toe en onze database zit inmiddels over de 30 miljoen. Als je die zelf gaat doorzoeken dan blijf je bijna altijd in je comfort zone.”
Deezer is beschikbaar in verschillende varianten. Zo kun je je gratis abonneren, maar dan zit je wel vast aan allerlei beperkingen. Voor aanbieders is het de kunst om mensen een betaald abonnement te laten nemen. “Voor ons is de gratis versie meer een manier om Deezer te testen op je computer. Wij kunnen geen business model bouwen op mensen die alleen maar voor niets luisteren. Als je Deezer op je mobiel wilt gebruiken dan moet je betalen. Ik vind muziek luisteren op je mobiel echt fantastisch werken. Ik zat vanmorgen in de trein van België naar Amsterdam en kon de hele tijd muziek luisteren.”
Deezer heeft een paar belangrijke samenwerkingen. Met T-mobile, waar klanten met korting een abonnement af kunnen sluiten, en uiteraard met platenmaatschappijen. “De muziekindustrie is voor het eerst sinds tien jaar weer meer geld gaan verdienen en dat kwam door streaming. Platenmaatschappijen nemen steeds vaker Deezer op in hun marketingplannen omdat ze zien dat onze impact groeit.”

Toekomst

Naast streaming muziek is ook streaming video via diensten als Netflix erg in opkomst. Vooralsnog zal Deezer zich niet op deze markt begeven. “Muziek is voor Deezer echt de core business. Wij plaatsen wel muziekvideo’s online die wij krijgen van platenmaatschappijen, maar meer doen we niet. Wij zijn een muziekdienst en proberen ons op dat gebied te verbeteren. Ik denk dat het belangrijk is om één focus te hebben en misschien later breder te gaan.”
Gentile’s belangrijkste wens ligt in de groei van het aantal abonnees. “Zoals gezegd zijn we het afgelopen jaar verdubbeld. Het zou fantastisch zijn als we de komende jaren steeds kunnen verdubbelen of misschien wel meer. De mogelijkheden voor streamingdiensten zijn enorm. Naast je laptop, tablet of mobiel zijn wij ook beschikbaar in auto’s of op je smart tv. Voor de prijs van een album kun je een maand lang onbeperkt naar muziek luisteren. Wij kunnen de muziekindustrie veranderen. Wij willen nog veel meer gaan aanbieden, the sky is the limit.”
Joost Strootman
producer Mega Top 50

Mega Top 50 op Deezer

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO 3FM

NPO 3FM gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.