QOTSA WIE? FJM is pas koning
- Nieuws
- QOTSA WIE? FJM is pas koning
Lees het concertverslag van Luc Sarneel die Father John Misty live zag optreden in Brussel.
We weten natuurlijk allemaal dat Brussel een ontzettend nare, stinkende, lelijke stad is. Maar zelfs een stad zoals Brussel heeft iets moois te bieden, de Ancienne Belgique. Eén van de leukere concertzalen van West-Europa. En daar gaf Father John Misty afgelopen zondag een twee uur durende muzikale preek.
Father John Misty is een lange man, met een jaloersmakende mooie baard en veel humor die Indie Folk Rock muziek maakt. Google hem maar! Dan zal je zien dat ik gelijk heb. Zet hem maar aan op Spotify! Dan zal je horen dat ik gelijk heb. Dit is hoe bijvoorbeeld een van zijn laatste singles, 'Pure Comedy', begint.
‘The comedy of man starts like this. Our brains are way to big for our mothers’ hips. And so Nature, she divines this alternative. We emerged half-formed and hope that whoever greets us on the other end is kind enough to fill us in. And babies, that’s pretty much how it’s been ever since’
'Pure Comedy' is ook het nummer waar Joshua Tillman (Father’s echte naam) en zijn band het optreden in Brussel mee beginnen. Iedereen luistert aandachtig, foto’s of filmpjes worden er nauwelijks gemaakt. Heerlijk. Ik schaam me omdat ik af en toe toch echt mijn telefoon in de lucht moet gooien voor de sociale kanalen van KX Radio. Maar zodra ik denk genoeg filmpjes te hebben gemaakt stop ik mijn mobiel snel weg om van het concert te kunnen genieten.
Na 'Pure Comedy' krijgen we onder andere zijn nieuwste single 'Things It Would Have Been Helpful to Know Before the Revolution' en nummers zoals 'Ballad of the Dying Man', 'Chateau Lobby #4 (in C for Two Virgins)' en 'Strange Encounter'. Pas daarna lijkt de man naar wie we allemaal ademloos staan te luisteren door te hebben wat hij aan het doen is. De eerste twee woorden van de avond die hij tegen ons spreekt zijn: ‘Nice beer’. En daarna: ‘De laatste tijd ben ik zoveel professionele shows aan het geven dat het fijn is om af en toe stom te kunnen doen’ gevolgd door ‘I miss those moments of pure stupidity’.
Vanaf dat moment speelt ‘de Vader’ zijn nummers met veel meer overgave, knielt hij op het podium, zwaait met zijn microfoon alsof het een springtouw is, gooit met zijn microfoonstandaard als een ware Freddie Mercury en maakt grapjes met het publiek.
En nu kan ik hier wel al die grapjes gaan uitleggen. En ik kan wel gaan beschrijven hoe de belichting klopte. En ik kan je wel vertellen dat de videobeelden indrukwekkend overkwamen. En ik kan je wel proberen te overtuigen dat die twee volle uren voorbijvlogen. Maar het zou zonde van mijn tijd zijn om het op te schrijven en het zou ook zonde van jouw tijd zijn om het te lezen. Ieder heeft namelijk zijn eigen, meestal niet overeenkomende, ideeën over concerten.
Na het optreden in Brussel stuurde ik KX-collega Sanne een berichtje. Zij had namelijk laten weten dat ze twijfelde of Father John Misty zou kunnen toppen aan het concert van Queens of The Stone Age in de Ziggo Dome op datzelfde moment. Ik, een beetje beledigd, stuurde terug dat ik die strijd best aandurfde.
Op de website van de Volkskrant las ik een QOTSA-recensie waarin stond ‘Zondag waren ze erg goed (…) Josh Homme was voor zijn doen allervriendelijkst, hij zong beter dan ooit, de band klonk hecht en geconcentreerd en het geluid was fijn’. Terwijl op de website van Trouw werd geschreven ‘Maar toch begon dat lodderige gebrek aan focus na de helft wat te storen, zo vernaggelde hij de gitaarsolo bij ‘Make It Wit Chu’ volkomen, en ook wat betreft zang dook Homme er meermaals naast.’
Zie je! Ieder heeft zo zijn eigen, meestal niet overeenkomende, ideeën over concerten. En daarom kon Father John Misty makkelijk toppen aan Queens Of The Stone Age. Want als hij dat niet kon, dan had ik wel in de Ziggo Dome gestaan en niet in de Ancienne Belgique in dat verschrikkelijke Brussel.