Vera On Track (NTR)
NTR

Ben jij festivalganger? Dan ben je waarschijnlijk ook proefkonijn

foto: Nathan Reinds
  1. Nieuwschevron right
  2. Ben jij festivalganger? Dan ben je waarschijnlijk ook proefkonijn

Vlak voor de festivalzomer nodigde 3FM-dj Vera Siemons Anna van Nunen van Innofest uit om te praten over de festivalbezoeker als proefkonijn. Nu het festivalseizoen is afgelopen, blikt Vera samen met haar terug op alle experimenten. Wie weet was jij ook proefkonijn afgelopen zomer...

Festivals als ideale testplek

Nog even in het kort: wat doet Innofest ook alweer precies? Anna: "Innofest is een programma van ondernemers in de duurzame hoek. De ondernemers die bezig zijn met innovatie en de wereld willen verduurzamen, daar helpt Innofest bij door middel van testen op festivals. Want dat is de ideale testplek: een tijdelijke maatschappij of dorp."

Video niet beschikbaar

Duurzame festivaldouches

We blikken graag even terug op een aantal geslaagde experimenten. Zo was er op Into The Great Wide Open een test met duurzame festivaldouches. Hoe ging dat in z'n werk? Anna: "Het bedrijf Hamwells heeft vijfhonderd festivalgangers laten douchen in een duurzame douche. Het duurzame daaraan? Dat het warme water van de douche wordt gebruikt om nieuw water weer op te warmen. Het is namelijk zonde dat er veel warm water wordt weggespoeld."

En deze test is gelukt! Vijfhonderd mensen douchten en hebben daarmee 60% stroom kunnen besparen. Anna: "Het leuke is dat het niet alleen gebruikt kan worden op festivals, maar nu ook op de woningmarkt. Hamwells heeft dus dankzij ITGWO en de proefkonijnen een hele mooie oplossing gevonden."

Foto: Into The Great Wide Open

Krekelloempia's op de Zwarte Cross

Innofest was afgelopen jaar ook voor het eerst op de Zwarte Cross om daar verschillende duurzame experimenten uit te voeren. Eén daarvan was het testen van insectenvoedsel. Anna: "Mensen eten steeds minder vlees en dat is goed, maar het kan nog minder. Maar men moet wel eiwitten binnenkrijgen. En zo is er op de Zwarte Cross getest met insecten, waar ook veel eiwitten in zitten."

Foto: Zwarte Cross

Zo kon je een falafelballetje eten met meelwormen en krekelloempia’s proeven. Laatstgenoemde was erg populair en op dag twee al uitverkocht! Na het weekend was vrijwel het hele assortiment opgegeten: de Zwarte Cross bezoeker stond duidelijk open voor een experimentje!

Video niet beschikbaar

Van Lowlandsbandje naar Lowlandsbloemetje

Genoeg teruggeblikt op afgelopen festivalseizoen. Welk product kunnen jij als luisteraar zelf gaan tegenkomen in de toekomst? Een ecofriendly festivalbandje zou zomaar een ding kunnen worden...

Anna: "De mensen van Plantjebandje hebben composteerbare festivalbandjes gemaakt van hennep. Dus niet om te roken, maar om te composteren. Er zitten een aantal bloemzaadjes in, dus kun je je bandje thuis in de grond stoppen. Dat hebben we getest met artiestenbandjes en dat ging heel erg goed, dus nu gaan we kijken of we dit nog groter kunnen testen op Eurosonic Noorderslag."

Hoe werkt dat dan? Anna: "Je knipt ‘m thuis af, stopt hem in een pot en na een paar weken komt daar een mooi bloemetje uit. Zo krijg je dus je Lowlandsbloemetje of Noorderslagbloemetje."

Video niet beschikbaar

Festival van de toekomst

Tenslotte is Vera benieuwd hoe het festival van de toekomst eruit gaat zien. Wat kunnen we verwachten?

Anna: "Wat ik zo tof vind aan deze tijd, is dat de artiest op het podium zich inmiddels ook begint uit te spreken en een kant kiest. Zo wil Radiohead bijvoorbeeld alleen maar vegan catering voor mensen achter de schermen. Maar ook voor de bezoeker gebeurt er steeds meer. Billie Eilish treedt bijvoorbeeld naar buiten met een plastic rietjes verbod tijdens haar concerten."

Linda, die binnenkort het stokje overneemt van Anna, sluit daarop aan: "De festivalganger als proefkonijn, daar zou ik nog veel dieper op in willen gaan. Jonge bedrijven die een innovatief idee hebben, kunnen de festivals en festivalganger steeds meer gebruiken als springplank. En wij als Innofest kunnen daarbij helpen door die stap te maken binnen de festivalscene."

De bezoeker bereiken, daar zit dus het meeste impact. We gaan in de toekomst steeds meer en steeds vaker worden ingezet als proefkonijn!

Ster advertentie
Ster advertentie