Naar cookieinstellingen
3FM nieuws

Artiesten op social media: hoe 'echt' is dat?

  1. Nieuwschevron right
  2. Artiesten op social media: hoe 'echt' is dat?

Social media: is het een vloek of een zegen? Het is een vraag die tijdens de Week van de Mediawijsheid vaak gesteld wordt. Op die vraag is echter geen eenduidig antwoord te geven. Zo kunnen platforms als Instagram en YouTube voor artiesten een handige tool zijn voor de zelfpromotie, sponsoring en contact met fans, maar tegelijkertijd kunnen die perfecte plaatjes ook je zelfbeeld aantasten. Hoe gaat dit voor artiesten allemaal in zijn werk en wat voor effect heeft het?

Artist branding

Om erachter te komen hoe social media precies past in de branding en promotie van muziek en artiesten spraken we met Anna Oosterling van Get Your Act Together, een ervaren social media strategist die artiesten als Typhoon en Chef’Special op haar lijstje heeft staan. Branding is waar haar hart ligt en social media is voor haar werk de perfecte tool. Anna: "Op dit moment kun je zeker 80 à 85 procent van je succes bewerkstelligen via social media. Het is dé plek waar je fans kunt binden en behouden. Het doel moet wel echt zijn om een langdurige relatie op te bouwen, en dat is onmisbaar voor je succes nu en over vijf à tien jaar."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Als we kijken naar de 'echtheid' van een artiest op social media, dan gaat het vooral over zeggenschap. We vragen ons dan vooral af in hoeverre een artiest de controle behoudt over zijn eigen accounts als hij/zij werkt met een social media strateeg. Volgens Anna verschilt het per artiest.

"Het hoeft niet zo te zijn dat ze hun accounts volledig uit handen geven. Sterker nog, liever niet. Het is vooral belangrijk dat de artiesten zelf betere vragen leren stellen. 'Waarom posten we dit? Wat is het doel? Staren we ons niet blind op de verkeerde cijfers?' Daar kan ik mee helpen. Zolang we maar de oprechte stem weten te vangen van de artiest. Als je de platforms gebruikt die de artiest zelf ook prettig vindt en je dingen deelt die overeenkomen met wat de artiest echt vindt en voelt, dan is het 'echt'", aldus Anna.

Wees niet fake

Het verhaal klinkt ontzettend logisch, zodra je als artiest gewoon true blijft aan wat je voelt, doet en zegt, wie zijn de volgers dan om te bepalen dat het nep is? Toch zijn er artiesten die zoveel perfectie posten dat de 'echtheid' in twijfel wordt gebracht. Anna is daar vrij duidelijk in: "In deze tijd zie je dat er steeds meer behoefte is aan echtheid. Bij veel van 'mijn' artiesten zeg ik daar ook iets van. Je bent niet altijd perfect, dan moet het verhaal wat je vertelt dat ook niet altijd zijn. Dat mooie plaatje, daar prikken mensen na een tijdje doorheen. Er bestaat tegenwoordig een enorme tegenbeweging die juist op zoek is naar echtheid. Dat is uiteindelijk wat ons verbindt. En daar valt dus ook een hoop winst mee te behalen."

Picture perfect

Toch worden er vaak perfecte plaatjes gebruikt ter promotie van artiesten op Instagram. Dat soort prachtige foto's, waarbij de artiest in het allermooiste daglicht wordt gezet, kunnen bijvoorbeeld het nieuwe album of de nieuwe merchandise extra aantrekkelijk laten lijken. Hier een paar voorbeelden van artiesten die ons regelmatig spammen met hun mooie koppies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.


Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.


Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

De invloed van celebs

Door al deze perfectie zijn we benieuwd geworden: wat voor effect hebben al deze invloeden van artiesten op social media? Om het fijne achter deze kwestie te achterhalen spraken we met Dr. Doeschka Anschutz, onderzoeker Communication & Media bij de Radboud Universiteit Nijmegen. Haar onderzoek specialiseert zich op dit gebied.

Anschutz: "Populaire beroemdheden hebben heel veel invloed op hun volgers. Omdat zij algemeen bekend zijn, denken mensen dat zij door het grote publiek leuk gevonden worden. Om deze reden worden de dingen die zij zeggen vaker aangenomen als 'waar'", aldus Doeschka. Het is dus duidelijk dat artiesten een grote invloed hebben. Maar is die invloed echt of nep? En is die positief of negatief?

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Wat is er echt?

Een van de vragen die centraal staat in de Week van de Mediawijsheid is: Hoe écht ben jij? Dat vragen we ons dan ook af bij deze artiesten. Maar of ze nou echt of nep zijn, herkennen mensen dat verschil überhaupt wel? Volgens Anschutz niet. "In een van onze onderzoeken naar Instagram lieten we bewerkte en onbewerkte foto's zien aan mensen met de vraag 'Welke van deze is bewerkt?' Onze proefpersonen dachten van allebei dat ze bewerkt waren."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Impact op zelfbeeld

Beroemdheden hebben dus onbewust een grote invloed op hun volgers en die volgers weten niet altijd wat écht of nep is. Maar het belangrijkste: is die invloed van artiesten nou positief of negatief? Volgens Anschutz doet het in ieder geval veel met het zelfbeeld van volgers. "Social media stimuleert hen om zichzelf met anderen te vergelijken. Door die sociale vergelijking voelen ze zich vaker onzeker wanneer ze de hele dag met perfecte foto's worden geconfronteerd."

Hoe flawless Beyoncé er dan ook uit mag zien twee weken na haar bevalling, ze bereikt met al die perfectie helaas weinig positiefs.

Meer lezen over de Week van de Mediawijsheid? Dat kan hier!

Ster advertentie
Ster advertentie

Download nu de 3FM app

NPO 3FM is dé plek voor de nieuwste muziek en de beste artiesten. Altijd en overal luisteren en appen naar Wijnand in de Ochtend, Barend & Benner en podcasts zoals 'Lang Verhaal Kort' en 'De Machine'? Dat kan!

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO 3FM

NPO 3FM gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.