3voor12: Drake-dag: de album release als breaking news
- Nieuws
- 3voor12: Drake-dag: de album release als breaking news
Het is nogal een popjaar. We hebben met Prince en Bowie twee overleden pophelden, maar ook al zeker drie supersterren van nu wiens albumrelease uitgroeide tot een soort breaking news live-events. Na Kanye West en Beyonce zorgde Drake er vrijdag (29 april) voor dat verloven op de muziekredacties wereldwijd ingetrokken worden. Twee soorten grote gebeurtenissen die verdacht veel met elkaar gemeen hebben.
De dag begint met een appje: "Drake album in de mail". We zagen hem aankomen dit keer: vrijdag 29 april zou Drake-day worden, de dag waarop zijn langverwachte album Views From The 6 uit zou komen. Een ode aan zijn stad Toronto moest het worden. Een plaat die de succesvolle tussendoortjes van vorig jaar moet wegvagen. Dat was allemaal slechts materiaal dat uit de weg moest, dit is waar het echt om gaat. Hoge verwachtingen dus, en die leven op meer redacties, getuige de koortsachtige publicaties van Fader, Pitchfork en NME over die nieuwe Drake.
Het heeft soms wel wat weg van het type breaking news dat nieuwsredacties maar al te goed kennen. Verhalen die zich tijdens de berichtgeving ontwikkelen: de dood van een grote ster, of zelfs de aanslagen in Parijs. Natuurlijk zijn die van een andere orde, maar het gaat de journalistieke inspanning: er is een enorme hoeveelheid nieuwe feiten, en nieuwsredacties proberen er zo snel mogelijk orde in aan te brengen. Die strategie werkt natuurlijk vooral bij albums waarbij veel uit te pluizen valt. Het lijkt haast wel of sommige artiesten het daar ook om doen. Angstvallig worden features en productie-credits verborgen gehouden, en teksten vol met cryptische verwijzingen naar gebeurtenissen en personen rond de artiest zorgen ervoor dat redacties elkaar proberen af te troeven.
Riri next to me
Drake is de absolute meester van dit spel. Het begint al bij de titel van zijn album: in plaats van Views From The 6 (een verwijzing naar Drake’s woonplaats Toronto) heet het bij verschijnen ineens alleen nog maar Views. Is het geen ode meer? Speelt Toronto een bijrol? En wanneer heeft Drake die titel dan gewijzigd? Alleen al in de eerste track rapt Drake: "With my dad out in Tennessee is where I belong / Out here in L.A. I don't know what's going on." Er zijn nog meer vragen: wie is die Maneesh, die producer uit Toronto die op meerdere tracks opduikt? Zijn al die tracks over haters stiekem gericht aan Meek Mill, die Drake vorig jaar met een paar trefzekere beef-tracks knock-out sloeg? Of om maar even in Drake’s favoriete beeldspraak te blijven: die hij na een venijnige curve ball met een homerun naar huis mepte. En hoe zit het met Rihanna? Na haar hit Work doet zij dit keer mee op het uitstekende poppy Too Good, en er is deze zin in Hype: "You cannot be right here next to me / Don't you see Riri right next to me?" Voer voor speculaties.
>> Lees hier het hele verhaal op 3voor12.