Naar cookieinstellingen
3FM nieuws

Oasis-shows aanleiding tot onderzoek Ticketmaster door Britse marktautoriteit

foto: Oasis
  1. Nieuwschevron right
  2. Oasis-shows aanleiding tot onderzoek Ticketmaster door Britse marktautoriteit

In september 2024 gaan de eerste tickets voor de reünie-shows van de Britse legendes Oasis over de digitale toonbank via de website van concertorganisator Ticketmaster. De aanvraag is massaal en de (digitale) wachtrij is lang. Sommige fans vissen helaas net achter het net, maar in totaal verkoopt de bekende organisator ongeveer 900.000 tickets. Nu blijkt dat ze daarmee eventueel de wet hebben overtreden.

En dat is wat de 'Competition and Markets Authority' oftewel CMA in Engeland gaat onderzoeken.

Dynamische prijzen, dynamische emoties

Maar het belangrijkste onderwerp uit het onderzoek staat al langer ter discussie in de concert- en muziekwereld: dynamic pricing. Ticketmaster heeft gebruik gemaakt van het fenomeen dat vanuit de V.S. is overgewaaid, waarbij een select aantal tickets wordt achtergehouden en voor 'marktprijs' wordt verkocht.

Geheimpje: dat is dus de prijs wat die ene gek (met-een-te-dikke-portemonnee) ervoor wil geven.

Hierdoor schieten prijzen met grote zekerheid omhoog omdat de vraag groot is, terwijl het aanbod schaars is. Dat zorgt dus voor absurde prijzen, terwijl om je heen uiteindelijk misschien wel mensen zitten die minder dan de helft voor hetzelfde ticket hebben betaalt. Dat zorgt voor frictie binnen concertgangers, fangroepen en muziekliefhebbers.

Ticketmaster regelt het zelf

Er zijn ook berichten vanuit artiesten die aangeven nooit te hebben ingestemd met dynamic pricing, zoals Robert Smith van The Cure die het 'absurd' noemde en 'schrok van de hoeveelheid winst die wordt gemaakt'. Het lijkt hieruit dat de concertorganisator Ticketmaster het dus puur vanuit winstoogmerk doet.

The Guardian: "The CMA said the ticketing giant may have “breached” consumer protection law by labelling certain seats as “platinum”, and selling them for almost 2.5 times the price of standard equivalent tickets, without sufficiently explaining that they did not offer any additional benefits and were often located in the same area of a stadium as standard tickets."

3voor12 De Machine over dynamic pricing

Ook in De Machine spraken Atze de Vrieze en Niels Aalberts al eerder over dynamische prijzen en andere zaken rondom de ticketverkoop van de Oasis-shows. Ook zij hebben het over de show van Queens of the Stone Age waarbij dezelfde methode werd toegepast en fans duidelijk niet begrepen waarom deze 'platinum tickets' zoveel duurder zijn voor exact dezelfde plaatsen.

Vergelijking met vliegtickets

De vergelijking met vliegtickets is snel gemaakt, zegt ook Niels Aalberts. De luchtvaart is een grote sector waar dynamic pricing al langer onderdeel is van het ticketproces. Het enige verschil is dat daarbij verschil wordt gemaakt tussen de 'normale' en de 'platinum' tickets.

'Pain sponge'

Niels haalt in De Machine van september 2024 ook de 'pain sponge'-methode aan, naar aanleiding van de reactie die de bandleden van Oasis destijds gaven op het gedoe rondom de tickets.

De band gaf destijds aan 'niets van de afspraken te weten' rondom de Oasis-reünie. "Bullshit", zegt Niels Aalberts hierover, "alles wordt gewoon afgesproken, afgetikt en geaccordeerd door management en de leidinggevende bandleden. Dit is puur om het geld."

Mede door het statement blijft de band buiten schot en lijkt het alsof ze dus van niets wisten.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Onderzoek gestart

Het onderzoek van de Britse autoriteit naar de verkoopmethodes van Ticketmaster is pas net aangekondigd en dus zal het nog wel even duren. Maar voor concertgangers over de hele wereld, kan het hopelijk alleen maar goed uitpakken wat betreft ticketprijzen.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO 3FM

NPO 3FM gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.