Hoe wordt de prijs van een concertkaartje bepaald?
- Nieuws
- Hoe wordt de prijs van een concertkaartje bepaald?
Houd je van muziek? Dan is de kans groot tot zeer groot dat je wel eens een concert bezoekt. De een is iedere week in een zaal te vinden, de ander kiest nauwkeuriger. Maar hoe vaak je ook gaat: een concertkaartje kost altijd geld. Hoe wordt de prijs van zo'n kaartje bepaald? Concertpromotor MOJO zette het ooit op een rijtje, voorzien van uitleg over de kosten en opbrengsten van zo'n evenement. Hieronder vind je een handige samenvatting!
De cijfers op een rij
MOJO gaat in dit voorbeeld uit van een concert met vijfduizend bezoekers, de grootte van de AFAS Live. Een kaartje voor die avond kost €39, wat uitkomt op een totaalbedrag van zo'n €195.000. Met dat bedrag moet dus de artiest uitbetaald worden, maar ook alle crew. Daarnaast moeten de mensen ook eten (hallo cateringkosten) en moet het hele podium nog worden opgebouwd. Daar zit dus best wel een flinke verdeling achter!
De grootste kostenposten
Qua uitgaven ben je het meeste geld kwijt aan de zaalhuur: bijna €28.000. Ook de concertpromotie kost een flinke bak geld (bijna €24.000), net als licht en geluid (zo'n €13.000). Daarnaast loopt er nog €7000 aan beveiliging rond, worden je tickets gescand voor €1250 en kost de supportact maar €250 (koopje!). In de tabel hieronder zie je van A tot Z hoe al het geld wordt uitgegeven.
En dan verdelen
Uiteindelijk blijft er van zo'n avond nog €75.000 winst over, die verdeeld wordt onder de artiest en de concertpromotor (in dit geval dus MOJO). Meestal gebeurt dit via de 85-15 verdeling, waarbij de artiest 85% van het overgebleven bedrag incasseert. Dat is voor één avond dus €65.000!
Van dat bedrag wordt dan ook nog een flink stuk afgesnoept: al die vluchten, vrachtwagenritten en hotelovernachtingen zijn natuurlijk ook niet gratis. Ook de eigen crew van de band wordt van dit geld betaald, denk bijvoorbeeld aan tourmanagers en roadies. Uiteindelijk blijft er een kleiner bedrag voor de artiest over dan je misschien zou denken.
Groot, groter, grootst
En dan is dit nog maar een concert van gemiddelde grootte, moet je nagaan wat voor bedragen er rondgaan in een uitverkochte Ziggo Dome of Amsterdam ArenA. Daar denk je toch niet snel over na als je zit te stressen in die online ticketwachtrij...