Naar cookieinstellingen
3FM nieuws

Fanverhalen: "Als BTS-fan heb je altijd genoeg om over te praten"

  1. Nieuwschevron right
  2. Fanverhalen: "Als BTS-fan heb je altijd genoeg om over te praten"

Hoi, ik ben Els van de 3FM Online redactie. In deze serie duik ik dieper in de wereld van superfans. Eerder sprak ik fans van One Direction en Kensington. Deze keer spreek ik Nikita, superfan van k-pop boyband BTS.

Nikita is 17 jaar en fan van BTS sinds ze in 2017 voor het eerst een filmpje van de band zag. Intussen is ze trots lid van de ARMY (de BTS-fandom) en heeft ze BTS twee keer live gezien.

Vooroordelen

Over k-popfans bestaan best wat vooroordelen. Zo had ik het idee dat er vooral ruzie wordt gemaakt over welke groep nou het beste is. Toch klopt dat beeld niet, volgens Nikita: “Het is bijna altijd super gezellig in de fandom. Er zijn wel eens twitterruzies, maar het is een beetje je eigen keus of je je daarmee bezig houdt. Ik hou me er niet mee bezig.” Wel is het door de vooroordelen lastig om serieus genomen te worden. “Als ik ergens iets algemeens post, krijg ik wel eens de reactie dat mijn mening er niet toe doet, omdat ik een Chinese bot zou zijn,” vertelt Nikita.

BTWIE?

Heb je nou geen idee waar dit allemaal over gaat? BTS is één van de grootste artiesten van dit moment. Bekijk hieronder de clip van hun nieuwste single 'Dynamite', die al meer dan 361 miljoen views heeft.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

BTS Universe

De muziek van BTS klinkt als luchtige ‘niks aan de hand’-pop, maar toch zit er meer achter de muziek. Volgens Nikita probeert BTS altijd iets mee te geven aan hun muziek: “Elk nummer heeft een verhaal. Maar ook ieder album en iedere albumserie heeft weer een verhaal. En uiteindelijk heeft heel BTS een eigen verhaal.” Op dit moment zit BTS bijvoorbeeld in de Map Of The Soul-serie. Een serie die gaat over open zijn over wie je bent. "Veel van BTS gaat over je echte zelf leren kennen,” vertelt Nikita.

De betekenissen achter de muziek van BTS gaan verder dan die van je gemiddelde artiest. Er zit een heel fictief universum achter: de BTS Universe. Dit universum draait om zeven jongens, die dezelfde namen hebben als de zeven bandleden. Toch staan die karakters los van de bandleden: het is allemaal fictief. Het verhaal van dit universum wordt verteld via de videoclips van BTS en in een boek: The Notes. Delen van The Notes zitten bij albums van BTS als je die koopt. Volg je het nog? Veel ARMY’s (BTS-fans) houden zich veel bezig met het ontcijferen van de BTS Universe. Veel verhalen zijn namelijk open voor interpretatie. Er zijn hele websites en fora gewijd aan het praten over BU, zoals de kenners het BTS Universum noemen.

Nikita bij de BTS pop-upstore in Parijs.

Niet alleen de muziek heeft een boodschap. Zo is de kleur paars belangrijk voor de ARMY. “Dat is gewoon een beetje zo gekomen. Eén van de members had een keer een betekenis verzonnen over de kleur paars. Dat is toen een beetje blijven hangen en nu komt het overal terug.” Op Twitter zie je BTS-fans ook regelmatig “I purple you” tweeten, wat zoveel betekent als “ik hou van jou”. Toen Nikita in 2018 aankwam bij het concert van BTS in de Ziggo Dome, zag ze overal paarse en gele kleding. Geel? Ja, ook dat had een betekenis: “Dat concert was op de verjaardag van één van de members, Jimin. Hij had toen een nummer uitgebracht en de kleur van dat nummer was geel. Geel kwam gewoon heel vaak terug in dat nummer, dus iedereen had voor zijn verjaardag geel aangetrokken.”

“BTS is gewoon net iets anders dan de normale artiest. Natuurlijk hou je van een artiest omdat je van de muziek houdt, maar bij BTS zit nog heel veel onderliggende boodschap bij. Dat is gewoon heel leuk om mee bezig te zijn.”

Genoeg om over te praten

Net als fans van One Direction zitten k-popfans ook vooral op Twitter. Daarnaast zijn er ook BTS-fans op Discord te vinden. Discord is een chatprogramma met verschillende kanalen. Daar wordt ook goed gebruik van gemaakt: “Er is een kanaal om Koreaans te leren, een kanaal met foto’s van de band, een kanaal met wat er deze week weer gebeurd is, een kanaal over theorieën waar de muziek en clips over gaan en welke literatuur je kunt lezen om het beter te begrijpen… Als BTS-fan heb je altijd wel iets om over te praten!”

Speciale band

BTS weet dat ze een gepassioneerde fanbase hebben en laten de fans niet links liggen. De band brengt een enorme hoeveelheid aan content uit op verschillende platformen. Er lopen allerlei series, zoals de Run BTS-serie op YouTube: een professioneel geproduceerde webserie die inmiddels al meer dan 100 afleveringen heeft. Ook zijn de bandleden actief op social media en brengt BTS aan de lopende band muziek uit. Dit zorgt ervoor dat de fans nauw betrokken blijven bij de band. Nikita zegt daarover: “Ik heb wel het gevoel dat ik de bandleden een beetje ken. De bandleden zijn heel open, ook over de problemen waar ze mee zitten. Er is wel iets speciaals tussen BTS en ARMY.” Na ieder concert laat de band op een scherm een speciaal berichtje achter voor ARMY. Na het concert in Amsterdam waar Nikita was stond er: ‘Special thanks to the biggest love, ARMY’. Nikita omschrijft het zo: “80 procent van mijn gedachten gaan altijd over iets BTS-gerelateerds, 80 procent van hun gedachten gaat altijd over iets ARMY-gerelateerds. Ze houden heel veel van ons en dat is natuurlijk wederzijds.”

Het bericht dat BTS achterliet voor hun fans na hun concert in de Ziggo Dome.

WeVerse

BTS is opgericht door de entertainment company Big Hit Entertainment. Dit bedrijf heeft een app gemaakt, WeVerse, waar BTS-fans (of fans van de andere artiesten die Big Hit onder zijn hoede heeft) hun hart kunnen ophalen. Op de app is allerlei content te vinden: series en videoclips worden hier geüpload en ook de bandleden zelf plaatsen af en toe iets. Met deze app kun je ook je ARMY bomb verbinden. Je wat?

ARMY bomb is de benaming voor de lightsticks die fans mee kunnen nemen naar het concert. Je kunt deze koppelen aan de plek waar je zit, zodat er hele patronen met kleur en licht door het publiek kunnen gaan via de individuele lightsticks. Maar ook thuis heb je er wat aan: via WeVerse kun je videoclips bekijken, waar ook een bijbehorend patroon voor je ARMY bomb bij hoort.

Het publiek bij BTS in Parijs. Alle lampjes die je ziet zijn ARMY Bombs

ARMY in actie

BTS heeft een enorm bereik. ARMY is groot en gepassioneerd: ze breken regelmatig records. Het meest recente voorbeeld hiervan is het wereldrecord voor de meeste nummer 1-hits op iTunes. Maar het breken van records is niet het enige waar de ARMY zich voor inzet. Een aantal BTS-fans zette de organisatie ‘One In An ARMY’ op. Met als motto “Big Fandom. Big Difference.” zet deze organisatie allerlei campagnes op om geld in te zamelen onder ARMY’s voor verschillende goede doelen. In totaal heeft deze organisatie al meer dan 46.000 dollar opgehaald voor verschillende goede doelen.

Hoe BTS één van de meest toegewijde fanbases kreeg

Veel fans van BTS werden oorspronkelijk fan van de muziek en de charismatische bandleden, maar BTS heeft zo’n enorm toegewijde fanbase weten te creëren door fans nog heel veel meer te bieden dan dat. Er is bijna meer content rond de band verschenen dan je ooit zou kunnen kijken en je kunt terecht in een hechte community die genoeg heeft om over te praten samen. Je kunt op zoek naar stukjes van het verhaal uit de BU, die voor iedereen wel een geschikte boodschap heeft. ARMY is, kortom, een hele leuke en fijne club om lid van te zijn. Je hoeft je in ieder geval nooit meer te vervelen.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO 3FM

NPO 3FM gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.