Naar cookieinstellingen
3FM nieuws

Fanverhalen: "Ik stuurde wel honderd tweets in de hoop gevolgd te worden door de bandleden"

  1. Nieuwschevron right
  2. Fanverhalen: "Ik stuurde wel honderd tweets in de hoop gevolgd te worden door de bandleden"

Hoi, ik ben Els van de online redactie bij 3FM. Ik leef voor muziek en ik ben fan van een aantal bands. Maar ik heb nooit uren, of zelfs dagen, voor een concert in de rij gelegen of een vriendengroep opgebouwd rondom mijn favoriete artiest. Ik ben benieuwd naar de mensen die dit wél doen. Mensen die hun favoriete artiest eindeloos verdedigen op Twitter en de hele wereld overreizen voor dat ene exclusieve optreden. In deze serie duik ik in de wereld van superfans en alles wat daarachter schuilt. We trappen af met: One Direction.

Fleur (19) stond in 2018 meer dan twaalf uur in de rij voor een concert van één van de One Direction-leden. Irene (23) heeft van iedere One Direction tour en van de solotours minstens één show gezien. Ze geeft al haar spaargeld uit aan de concerten en cd's. Amber (25) heeft vaak nachten in de rij voor een concert doorgebracht. Waarom doen deze meiden dit?

The place to be voor superfans? twitter!

Voor zover ik wist was Twitter alleen voor mensen met een sterke politieke mening, journalisten of anonieme trolls. Dat blijkt niet zo te zijn: voor de One Direction-fans is Twitter ook the place to be. Fleur vertelt: “Ik maakte mijn Twitteraccount al op mijn elfde aan. Ik wilde met meer mensen over One Direction kunnen praten. Bovendien zaten de bandleden zelf ook op Twitter en kon ik daar dus contact met ze zoeken.” Veel fans op Twitter wilden niets liever dan een follow van hun favoriete One Direction-lid. “Soms lieten ze weten een aantal fans te gaan volgen, dan stuurde ik wel honderd tweets achter elkaar in de hoop dat ik gevolgd zou worden,” herinnert Amber zich. Ook Irene had hier vroeger veel voor over, maar inmiddels vindt ze het niet meer zo belangrijk. “Wat heb ik nou eigenlijk aan een follow, ik zou liever een goed gesprek voeren met Harry Styles.”

Stans: stalkers of fans?

De fans die op Twitter een fanaccount hebben, noemen zichzelf ‘Stans’. Een begrip waar ik m’n wenkbrauwen even bij optrok, omdat het is afgeleid van het nummer ‘Stan’ van Eminem. Je weet wel, dat nummer over een fan die zichzelf en zijn zwangere vriendin doodrijdt omdat hij geen antwoord krijgt van zijn idool. Ook lijkt ‘Stan’ verdacht veel op een samenvoeging van stalker en fan. Gelukkig heeft het begrip ‘Stan’ deze bijsmaak inmiddels verloren: het is gewoon een benaming voor enthousiaste fans op Twitter. Er komt geen stalking aan te pas.

Alles om vooraan te staan

Je ziet het wel eens op het nieuws: fans die uren of zelfs dagen voordat het concert begint al klaar zitten bij de concertzaal. Fleur: “In 2015 heb ik zeven uur in de rij gestaan voor de show in Brussel tijdens een hittegolf. Alsnog was ik zeker niet de eerste, uiteindelijk kon ik tijdens het concert alsnog helemaal niks zien.” De grootste fans van One Direction liggen soms al dagen voor een concert in de rij. Dit ‘queuen’ is een wereld op zich: fans zien er onderling op toe dat het eerlijk gebeurt. Het is niet ongebruikelijk dat de eersten in de rij, meestal wat oudere fans, een lijst bijhouden met wie op welke volgorde in de rij staat. Vaak worden papieren bandjes met nummers gedrukt of wordt je nummer met een stift op je hand geschreven. “De beveiliging werkt hieraan mee en laat ons ook echt in die volgorde naar binnen. Het scheelt hun ook werk,” vertelt Irene. Als je de rij voor langer dan drie uur verlaat, ben je je plekje kwijt.

Fleur stond in 2018 meer dan twaalf uur in de rij voor Niall Horan, ondanks de regen en onweer. “We maakten van poncho's een soort ''dak'' op de hekken waar we tussen zaten te wachten. We trokken veel bekijks van voorbijgangers, ik voelde me net een dier in de dierentuin omdat mensen foto's maakten.”

Fleur: “In 2015 heb ik zeven uur in de rij gestaan voor de show in Brussel tijdens een hittegolf."

Je zou natuurlijk ook een halfuur van tevoren aan kunnen komen. Dan maar wat minder vooraan, kan je ten minste wel lekker in je bed blijven liggen en fatsoenlijk naar de wc. Maar het gaat niet alleen om goede plekken: het is ook een plek voor fans om elkaar te ontmoeten. Fleur: “Het wachten in de rij is heel gezellig met andere fans. Er wordt muziek gedraaid van One Direction of het solowerk.” Soms word je zelfs beloond: “Tijdens Harry Styles’ eerste solotour liet hij cakejes uitdelen in de rij. Dat doet hij wel vaker.”

Irene met Louis Tomlinson

Twitterruzies

Tegenwoordig is Twitter minder gezellig dan het vroeger was, vertelt Fleur. “Vroeger praatten we gewoon met elkaar over One Direction. Tegenwoordig zijn overal discussies over.” Omdat de band uit elkaar is, zijn er nu vijf artiesten die je kunt steunen in plaats van de band als geheel. Dat levert spanningen op. Volgens Irene kunnen ‘Harry-stans’ bijvoorbeeld best intens zijn. “Voor sommige stans is Harry Styles een soort god die niks fout kan doen,” vertelt ze. “Als Louis Tomlinson bijvoorbeeld iets doet wat Harry ook heeft gedaan, roepen sommige fans meteen dat Louis Harry nadoet.”

Waarom zou je fan zijn?

Voor Fleur is er een belangrijke reden om zich te binden aan One Direction. “Voor heel veel fans is One Direction echt een veilige plek. Bij de concerten voel je echt dat je helemaal jezelf kan zijn. Er wordt veel met Pride- of BLM-vlaggen gezwaaid, ook door de jongens zelf.”

Amber: “Op de middelbare school was ik niet meteen populair. Toen ik One Direction leerde kennen kwam ik terecht op een ander gedeelte van Twitter. Daar leerde ik heel veel andere fans kennen, met wie ik uiteindelijk naar mijn eerste One Directionconcert ben gegaan.”

In gesprek met deze meiden blijkt dat het fanzijn helemaal niet alleen om de artiest gaat. Natuurlijk zijn ze gek op One Direction en de muziek, maar de acceptatie en de vriendschappen die ontstaan in de community is wat mensen drijft om zoveel voor een artiest over te hebben.

Zou jij deze dingen overhebben voor je favoriete artiest? En daar welke fans ben je nog meer benieuwd? Laat het weten onder deze Instagram-post.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO 3FM

NPO 3FM gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.