Beyoncé portretteert countrygeschiedenis op haar nieuwste album Cowboy Carter
- Nieuws
- Beyoncé portretteert countrygeschiedenis op haar nieuwste album Cowboy Carter
Ze schokte tijdens de Super Bowl al een hoop mensen. Tijdens een reclamespotje tussen de show kondigt Beyoncé aan een nieuw album paraat te hebben en dat het genre niet iets is wat mensen snel bij haar zouden verwachten. Vandaag is daar dan eindelijk Cowboy Carter, het eerste countryalbum van Beyoncé.
In 2016 zingt Beyoncé tijdens de CMA Awards haar countrynummer ‘Daddy’s Lessons’ samen met The Chicks. Na afloop van dat optreden krijgt de zangeres al gauw een hoop negativiteit over zich heen. Deze bestonden uit racistische opmerkingen en dat zij als popartiest niet thuis zou horen in het countrygenre.
Na deze racistische aantijgingen besluit Beyoncé om zich meer te gaan verdiepen in de roots van het genre en welke rol zij hierin kan spelen. Vijf jaar lang werkt ze aan dit album. Tijdens de presentatie van de albumhoes voor Cowboy Carter vertelt ze: “Ik heb mij verdiept in de geschiedenis van countrymuziek en heb ons grote muzikale archief bestudeerd.”
Volgens de zangeres is Cowboy Carter een plaat, waar ze haarzelf heeft moeten uitdagen en haar tijd heeft moeten nemen om verschillende genres met elkaar te blenden. Want, zo vertelt ze in de laatste zinnen op haar Instagram: “Dit is geen country album, dit is een Beyoncé album.”
Cowboy Carter
En dat is precies van Queen Bey op haar nieuwste album doet, met succes. Ondanks dat veel countrystations haar muziek weigerden te draaien, pakte ze met ex-3FM Megahit ‘TEXAS HOLD ‘EM’ een nummer-1-hit in de countryhitlijst. Het was een voorbode voor het succes dat Beyoncé met haar nieuwste album ging hebben.
Op de plaat zijn voortdurend één-tweetjes tussen het genre country en het muzikale sausje van Beyoncé te vinden. Zo covert ze in heel geheel eigen stijl ‘Jolene’ van countrykoningin Dolly Parton en telt ‘BLACKBIRD’ naast Beyoncé maar liefst vier (!) andere countryzangeressen van kleur. Overduidelijk een signaal naar de conservatieven in het countrygenre.
Maar liefst 27 liedjes portretteren de studie van Beyoncé naar countrymuziek. En dat doet ze samen met nog een hoop andere artiesten. Op ‘LEVII’S JEANS’ zien we Post Malone, die al eerder aangaf het countrygenre wel te zien zitten. Op ‘II MOST WANTED’ horen we Miley Cyrus en ook Willie Nelson schuift bij meerdere nummers aan.
Linda Martell
Daarnaast zijn er een hoop onderwerpen die Beyoncé in haar countrystudie leerde terug te vinden op de plaat. Een hele bijzondere om uit te lichten is het nummer ‘THE LINDA MARTELL SHOW’. Linda Martell is een inspirator voor Beyoncé geweest.
Al in 1941 probeert zangeres Linda Martell als zwarte muzikante door te breken in de countrymuziek. Ook zij krijgt na deze aankondiging te verduren met een hoop racisme. Maar samen met wat progressieve muzikanten maakt ze toch een countryalbum, dat op plek 22 binnenkomt in de countryhitlijsten. In 1969 is Martell de eerste vrouw van kleur die optreedt in de belangrijkste countryzaal van de VS, namelijk de Grand Ole Opry.
3voor12 radio organiseert ter ere van Cowboy Carter vanavond tussen 22:00 en 1:00 uur een “Black Country Special”. In de radioshow belt presentator Eva Korenman onder meer met countryartiesten Michelle David, Yola, Rhiannon Giddens en Kara Jackson.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.