Hoe zit het nou met die VIP-packages voor concerten?
- Nieuws
- Hoe zit het nou met die VIP-packages voor concerten?
Als je een kaartje koopt voor een popconcert staat het steeds vaker bij de opties: 'Wilt u gewone tickets of een VIP-package?'. Doorgaans schrik je bij het aanklikken van de VIP-optie meteen van de prijs, dus gaat 99% van de mensen gewoon voor een normaal kaartje. Maar de VIP-ticketbusiness is booming en dit soort pakketten worden steeds vaker verkocht. Maar wat zit er uberhaupt in zo'n pakket? En wie koopt dit soort dingen?
De inhoud van een VIP-package is altijd afgesteld op de artiest in kwestie. Je krijgt dus geen algemene broodtrommel met het logo van de concertzaal, maar vaak wél merchandise van de artiest die je gaat zien. Vaak zit Early Entry ook inbegrepen, waarmee je net wat eerder naar binnen mag dan het normale publiek. Goede staanplaatsen vooraan bij het podium gegarandeerd! Soms zit er ook een diner of toegang tot de soundcheck bij. Een van de artiesten die VIP-packages aanbieden is Ariana Grande, maar ook Katy Perry, Beyoncé en Justin Bieber doen er vrolijk aan mee.
Wat krijg je dan als VIP?
Laten we eens kijken wat Ariana ons op dit gebied te bieden heeft. Naast de gewone concertkaartjes, die variëren tussen de €40,- en €106,-, verkoopt ze VIP-pakketten die tussen de €250,- en €600,- kosten. Die prijzen voor deze VIP-packages worden bepaald door het management van de artiest, net als de samenstelling ervan. Voor een Early Entry-kaartje voor Ariana Grande betaal je €260,-. Daarmee ben je verzekerd van én een kaartje én een goede plek, maar ook van een exclusief merchandise-tasje.
Een pakket hoger, de Let Me Love You BKSTG Soundcheck Dance Party Experience, kost €495,- en daarvoor krijg je toegang tot de soundcheck, een Q&A met Ariana, een golden circle-staanplaats, een pet en dezelfde merchandise-tas als in het eerste pakket. Wil je écht next level? Dan mag je €585 neerleggen voor een backstage-tour door o.a. de kleedkamers, een Meet & Greet, een foto met Ariana en een gesigneerde poster. Uiteraard krijg je ook het tasje en een van de beste plekken in de zaal.
Staat straks de hele zaal vol met VIPS?
Nee. Het aantal VIP-packages per concert is meestal 1% van de verkochte concertkaartjes, dus voor een uitverkochte Ziggo Dome (17.000 man) zullen er zo'n 170 VIP-packages over de toonbank gaan. In vergelijking met de normale tickets valt dat dus heel erg mee! Niet zo gek ook, je kunt natuurlijk niet met een club van honderd man een backstage-rondleiding gaan doen.
Marjanne Manders, de marketing- & communicatiemanager van MOJO, vertelt dat de VIP-packages bijna altijd wel uitverkopen: "Ze zijn samengesteld om de fan iets extra's te bieden, dus ze zijn erg populair. Meestal verkopen ze uit! Het overgrote deel wordt gekocht door fans die echt een onvergetelijke avond willen en hun idool willen ontmoeten. VIP-arrangementen met een diner erbij worden vooral gekocht door de zakelijke markt."
Wie bedenkt dit?
Volgens Marjanne Manders komt het idee voor zo'n VIP-package vaak vanuit het management van de artiest, net als de inhoud en de prijs. Zit er een limiet aan hoeveel geld je kunt vragen voor zo'n pakket? Marjanne: "Ik weet niet of er een limiet is aan wat mensen willen betalen. Ze krijgen wel echt iets extra's voor hun geld. Iets dat normaliter niet mogelijk is, dus dit soort pakketten worden wel enorm gewaardeerd."
Ja, dat de kopers het waarderen is logisch maar hoe zit het met de fans die deze bedragen niet kunnen betalen? Marjanne: "Af en toe komt het voor dat we negatieve reacties van het publiek krijgen, maar dat heeft dan eigenlijk altijd te maken met de hoogte van het bedrag. Niet met het feit dat er een VIP-behandeling wordt aangeboden."
Wie koopt het?
Als je dit zo leest, volgt bijna automatisch de vraag: wie koopt dat dan? 3FM was bij het concert van Ariana Grande in de Ziggo Dome en vroeg een aantal fans wat zij van de VIP-packages vinden. Sparen ze hier het hele jaar voor of vinden ze het totale onzin?
Video niet beschikbaar
Zoals je ziet zijn de aanwezige fans superenthousiast over het aanschaffen van zo'n VIP-package. Zij zien het echt als een ervaring en mogelijkheid om een next level band met hun idool te ontwikkelen. Sommige fans sparen dus niet twee jaar lang voor een vakantie, maar voor een meet & greet met Ariana Grande.
Oneerlijk
Is het dan eigenlijk niet oneerlijk dat deze VIP-packages worden aangeboden? Een grote groep fans heeft het geld niet om zoiets aan te schaffen, maar zij willen wél graag vooraan staan en op de eerste rij belanden. Als jij je zorgen maakt dat je bij je volgende concert de dupe bent van zo'n systeem: don't worry. Marjanne meldt dat het voorvak van concerten slechts zelden alléén voor VIPs toegankelijk is. De 'gewone' kaarthouders kunnen er ook gewoon bij, al betekent dat wel dat je dus al heel vroeg bij de concertzaal moet zijn voor een goed plekkie. Pak je kampeerstoeltje maar vast uit de garage...