Naar cookieinstellingen
3FM nieuws

De depressie van Celina (18) wordt door de coronacrisis alleen maar erger

  1. Nieuwschevron right
  2. De depressie van Celina (18) wordt door de coronacrisis alleen maar erger

Door de coronacrisis kunnen psychische klachten als depressie, angst en eenzaamheid verergeren. Hoe ga je om met deze klachten als je niet makkelijk bij een vriend aan kan kloppen of als afspraken met de psycholoog niet doorgaan?

Zes op de tien mensen krijgt door de crisis meer psychische problemen, blijkt uit een enquête van MIND. Bij hulplijn MIND Korrelatie is het dan ook druk. Ze zien de behoefte aan een gesprek over psychische klachten vanwege de crisis toenemen. Vorige week verruimden ze de telefonische beschikbaarheid speciaal voor mensen die willen praten over psychische problemen en corona van 09.00 tot 18.00 uur, naar 09.00 tot 22.00 uur.

Hoe ga je in deze tijd om met eenzaamheid en depressie? De maatschappelijke redactie van 3FM zoekt het uit en gaat in gesprek met drie (ervarings)deskundigen: Celina vertelt over haar depressie en angststoornis, Diego legt uit wat de crisis met eenzame jongeren doet en hulpverlener Mirjam vertelt over de drukte bij MIND Korrelatie.

Bang voor het virus

Celina Soewandi (18) snapt wel dat veel mensen met psychische klachten nu in de problemen komen. Zelf heeft ze een depressie en een angststoornis en is ze bang voor een terugval.

“Ik heb sinds vijf jaar een angststoornis en sinds vorig jaar een depressie. Door mijn angststoornis ben ik erg bang om ziek te worden. Toen het eerste coronageval in Nederland bekend was, heb ik daar de eerste twee weken veel last van gehad. Ik had zo veel angst en stress dat het op mijn lichaam sloeg. Ik werd misselijk en kreeg buikpijn, ik trok het echt allemaal even niet meer.”

In de steek gelaten

Omdat Celina nu binnen blijft, is de angst om het virus te krijgen afgenomen. Met haar depressie gaat het minder goed. Door de maatregelen van het Rijksinstituut Volksgezondheid en Milieu (RIVM) is de psychologenpraktijk waar ze normaal wekelijks naartoe gaat, dicht. “Ik heb alleen een automatische mail gekregen dat de praktijk dicht ging. Verder heb ik niks van mijn psycholoog gehoord. Ik krijg ook geen ander aanbod, online hulp bijvoorbeeld. Ik voel me in de steek gelaten.”

“Ik ben bang voor een terugval. Mijn depressie is blij met de maatregelen: geen sociaal contact, de hele dag in bed liggen. Ik moet dus echt mijn best doen om een ritme aan te houden en toch sociaal contact te hebben." Door hulp van haar ouders en vriend gaat het stapje voor stapje beter met Celina. “Ik maak nu elke dag een planning en zorg ervoor dat ik niet veel alleen ben.”

Eenzaamheid

Vier op de tien jongeren geeft aan een langere periode last te hebben gehad van eenzaamheid, bleek uit onderzoek van 3Vraagt uit 2019. Diego (achternaam is bij de redactie bekend, 20 jaar) is een van deze jongeren. Hij sloot zich een paar jaar geleden aan bij Join us, een stichting die eenzaamheid onder jongeren tegengaat.

Diego heeft een spierziekte en heeft daardoor veel last van pijn en vermoeidheid. Doordat zijn klachten toenamen, is hij in het vierde jaar van zijn vmbo-opleiding gestopt met school. “In het begin hield ik wel contact met mijn klasgenoten, maar na een tijdje verwaterde dat. Zij waren druk met vrienden, stage en werk en ik zat thuis.”

Lastig om toe te geven

“Ik was aan huis gekluisterd. Overdag waren mijn ouders werken en mijn zussen en broertje naar school. Dan voelde ik mij eenzaam. Ik vond het lastig om dat toe te geven, omdat je dan eigenlijk toegeeft dat je geen vrienden hebt.”

Toen hij voor een langere periode thuis zat, ging zijn begeleider vanuit een welzijnsorganisatie en zijn ouders met hem in gesprek. “Ze waren bang dat ik steeds eenzamer zou worden. Dat was wel confronterend, maar aan de andere kant ook fijn dat ze mij erop wezen. Ik had het anders nooit toegegeven.”

Met een groep afspreken

En zo kwam Diego via een tip van zijn begeleider bij Join us terecht. “Dat is een organisatie die eenzame jongeren bij elkaar brengt. Als je je aanmeldt, kom je terecht in een Join us-groep bij jou in de buurt. Met die groep ga je tweewekelijks iets doen: spelletjes spelen of naar de bioscoop. De eerste keer was het spannend om naar zo’n avond te gaan, maar ik werd met open armen ontvangen.”

Nu heeft Diego een vriendengroep aan Join us overgehouden, maar kunnen ze vanwege de richtlijnen van het RIVM niet meer samenkomen. “Dat is heel erg jammer. Ik woon samen met mijn vriendin, dus ik zit gelukkig niet helemaal alleen. Maar ik mis wel contact met mijn vriendengroep. Omdat ik door mijn spierziekte tot de kwetsbare groep behoor, zit ik weer aan huis gekluisterd. Als de crisis nog lang gaat duren, ben ik wel bang om weer te vereenzamen.”

Positief blijven

Diego zit in de jongerenraad van stichting Join us en vindt het belangrijk om positief te blijven denken. “Ik hou contact met onze groep door met elkaar te videobellen en online spelletjes te spelen.”

Join us lanceerde vorige week Stay Up, een platform waarop eenzame jongeren foto’s kunnen plaatsen van dingen waar ze blij van worden. “Zo kunnen jongeren die zich alleen en down voelen elkaar helpen door positieve momenten te delen. Denk aan een pasgeboren geitje of een mooie bos bloemen. Ik hou me bezig met het monitoren van alles wat binnenkomt. Ik word er heel vrolijk van, dus door met Stay Up bezig te zijn kom ik ook deze tijden beter door.”

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Zoek contact met elkaar

Mirjam Schneider (62) werkt al twintig jaar voor de hulplijn MIND Korrelatie en heeft nu veel gesprekken over eenzaamheid. “De helft van de jongeren die we spreken voelt zich eenzamer dan voor de coronacrisis. Ook speelt schaamte een grote rol. Jongeren vinden het moeilijk om te uiten dat het niet goed gaat. Maar als ik aan hen vraag of ze een vriend zouden helpen die in de put zit, is het antwoord altijd ‘Natuurlijk!’ Daarom is mijn tip voor iedereen die niet lekker in zijn of haar vel zit: Zoek contact met elkaar.”

Sinds de start van de coronacrisis zochten steeds meer mensen contact met MIND Korrelatie. “In de week dat de extra maatregelen van kracht gingen, kregen we 34 procent meer telefoontjes dan normaal. Een week later was dat 57 procent meer dan normaal. Toen besloten we om de openingstijden te verruimen, speciaal voor mensen die door de coronacrisis in de knel komen. We zijn nu tot tien uur 's avonds bereikbaar in plaats van tot zes uur. Mensen kunnen bij ons terecht als ze er in hun eentje niet uitkomen. Dat kan over depressie, eenzaamheid of bijvoorbeeld familieproblemen gaan. Wij luisteren en kunnen je ook doorverwijzen naar een organisatie die je eventueel verder kan helpen.”

Overload aan tips

Mirjam ziet dat er online een overload is aan tips over wat je allemaal kan doen in deze tijden. “Veel mensen die ik aan de telefoon heb, hebben ook het gevoel iets te moeten doen in deze tijd. Jezelf nuttig maken of een ander helpen. Ik geef hen altijd mee: probeer niet alle tips die je leest op te volgen. Dat is gekkenwerk. Zoek er een paar uit die bij je passen en ga ermee aan de slag.”

“En vergeet niet, het is niet raar als je niet lekker in je vel zit. Je wordt in deze tijd gedwongen om alles anders te doen. School en werk gaat niet door, je moet meer alleen op pad en je kan ook niet bij mooi weer een terrasje pakken. Het kost voor de meeste mensen twee weken om te wennen aan verandering. En er verandert nu op verschillende vlakken van alles. Het gevoel dat bij de verandering komt kijken, mag er ook zijn.”

ZIT JE NIET LEKKER IN JE VEL OF ZIE JE HET LEVEN (EVEN) NIET MEER ZITTEN? NEEM DAN CONTACT OP MET MIND KORRELATIE.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO 3FM

NPO 3FM gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.