Hoe beveilig je festivals en concerten? Carl vertelt je alles!
- Nieuws
- Hoe beveilig je festivals en concerten? Carl vertelt je alles!
Carl (33) is concertbeveiliger voor TSC Crowd Management en woont zo ongeveer in de Ziggo Dome, AFAS Live en natuurlijk... in Megaland! 3FM sprak met hem af om erachter te komen hoe het nou eigenlijk is aan de andere kant van de barrier.
Naar welk festival of concert je ook gaat, er is altijd één constante factor: de beveiliging. De ene keer in stemmig zwart, de volgende keer in gezellig groene polo's. Maar hoe ze er ook bij staan, ze zijn altijd een essentieel onderdeel van jouw avondje uit. Hieronder vind je alle ins and outs over dit vak, verteld door iemand die het al twaalf jaar doet!
Professioneel opvanger
In de eerste minuut van het gesprek wordt er meteen een mythe ontkracht: beveiligers staan niet voor een podium om de artiest te beschermen, maar juist om de veiligheid van jou, de bezoeker, te garanderen. Carl: "Stel dat er ineens iemand niet goed wordt of er onrust ontstaat, dan zijn wij er meteen om het op te lossen. Ik kan me voorstellen dat het soms irritant is dat we recht voor je neus naar iedereen staan te loeren, maar we doen het dus wel echt voor jou!"
En dat onwel worden? Dat doen mensen best vaak. De twee concerten van OneDirection in de Johan Cruijff ArenA (2014) blijven daarin toch wel trots bovenaan het klassement staan: per avond vielen er meer dan 300 fans (!!!) flauw. Niet heel gek, volgens Carl: "Die jonge meiden staan echt heel lang in de rij, slapen weinig, eten en drinken vaak niet genoeg en komen dan binnen ook nog eens in een drukke, warme massa terecht. Als de band er dan ook nog eens bijkomt gaan ze van enthousiasme gewoon out!"
In zo'n geval wordt een fan over de barrier heen getild en er backstage weer bovenop geholpen met wat water, rust en beveiliger die hem of haar even in de gaten houdt. Het concert kan bij zoiets prima doorgaan, maar in sommige gevallen past de artiest zich wel eens aan rondom een bijzondere situatie.
Zo vertelt Carl dat Arctic Monkeys op Pinkpop 2014 nét even een tikkie trager speelden toen een fan met zwaar geblesseerde knie op een brancard door acht man uit het voorvak getild moest worden. Toen de fan veilig was weggedragen, gingen ze weer volle bak door. Dit soort kleine dingen gebeuren dus regelmatig, maar wat doe je als er écht iets misgaat tijdens een evenement of festival?
Showstopper
Daar is een knoppie voor! De zogenoemde showstop-knop kan in het uiterste geval van nood een complete festivalshow in 1 klap stilleggen. Carl: "Eigenlijk is dit het laatste middel dat je wilt gebruiken, het is behoorlijk drastisch. Als iemand die knop indrukt werkt er nog maar één microfoon en gaan alle felle lampen aan, zodat je uitleg kunt geven aan het publiek. Zoiets doe je alleen als er een barrier omklapt of het publiek echt ineens rare dingen gaat doen, het komt bijna nooit voor."
Learn to fly
Wat ook bijna nooit voorkomt: fans die het podium op weten te komen. Eén keer lukte het een fan bijna bij Ariana Grande. Carl: "Een jongen deed een goede poging, het leek wel alsof 'ie ervoor getraind had. Hij was gewoon echt een superfan en had volgens mij geen kwade bedoelingen, maar zo werd 'ie wel aangepakt door Arianas eigen security. Hij kwam niet ver."
Sowieso snapt Carl niet zo goed dat mensen een poging wagen om over de barrier heen te klimmen. "Stel, het lukt je en je belandt op het podium, dan word je er meteen vanaf getrokken en kun je de rest van de show wel vergeten! Da’s gewoon zonde."
Klein beginnen
Dit zijn meteen de grote scenario’s, maar elke beveiliger start gewoon at the bottom. Je mag dus niet meteen stoer bij de mainstage gaan staan tijdens Pinkpop, maar moet eerst uren draaien op andere plekken. Bij nooduitgangen of backstage-ingangen, bijvoorbeeld. Geen sexy locaties, maar minstens net zo belangrijk als voor een podium staan. Carl: "Je mag écht niemand met een verkeerd bandje doorlaten, voor je het weet loopt er iemand in de artist village die er niet hoort. Scherp zijn is hier extra belangrijk!"
Een festivalterrein of concertzaal wordt altijd opgedeeld in vijf sectoren: entree, backstage, front stage, front of house (alles in het publieksgebied: nooduitgangen, mindervaliden platforms, de geluidstent) en stand by (koppels van drie man die over het terrein lopen en ondersteunen waar het nodig is).
Grote aantallen
Die sectoren zijn altijd hetzelfde, maar de schaal waarop ze beveiligd moeten worden wil nogal eens verschillen. Voor een groot buitenevenement zoals Lowlands, Pinkpop of een concert in het Goffertpark lopen er meestal tussen de 300 en 400 man beveiliging rond.
Maar ook een indoor concert van Jay Z en Beyoncé heeft een flink aantal beveiligers nodig. Carl: "Zij hadden een gigantisch podium met twee lange catwalks en VIP-areas, dus daarvoor was alleen al bij het podium zo'n 100 man nodig. Ter vergelijking: bij Ed Sheerans 'simpele' podium waren het er maar tien."
Andere dynamiek
Beveiligers worden vaak bij evenementen ingedeeld op basis van interesse. Carl vindt 't al snel prima, dus hij werkt naast concerten en festivals ook op grote dance-evenementen zoals The Flying Dutch en Georgies Wundergarten. Daar ligt de indeling van de vijf sectoren wel heel anders: minder podiumbeveiliging en veel meer mensen op de entree.
"Iedereen wordt bij grote feesten goed gefouilleerd en tasjes worden uitgebreid gecheckt. Dat kost natuurlijk meer tijd, dus daar zetten we dan ook veel meer mensen op. Iedereen moet wel op tijd binnen zijn."
Immuun voor concerten...
Krijg je als beveiliger ook nog iets mee van een concert als je voor het podium staat? Als er schermen in de zaal hangen, vaak wel. Heel soms wil er iemand ook wel eens over zijn of haar schouder naar het podium gluren, maar daar wordt scherp op gecontroleerd. Carl: "Als je de show wilt zien, moet je gewoon een kaartje kopen! Je kunt als beveiliger prima vrij vragen als je een keer zelf een show wilt zien."
Carl doet het alleen zelf niet, want na twaalf jaar heeft 'ie alles al een keer of twintig voorbij zien komen. "Ik word er niet warm of koud meer van. Daardoor kan ik dit werk juist goed doen, haha! Ik maak zoveel shows mee dat ik het niet eens interessant meer vind. Ik ga in m'n vrije tijd liever naar een sportwedstrijd."
...maar niet immuun voor sfeer
Gelukkig kan Carl nog wel genieten van werken tijdens concerten en festivals. Een van de redenen die dit werk voor hem tof maken is het contact dat hij heeft met bezoekers. "Op festivals staan mensen vaak een tijdje te wachten op de volgende act en dan knopen ze een praatje aan. Is heel gezellig, maar ook nuttig: mensen zijn dan als er iets gebeurt een stuk meegaander! Als je de hele avond als een botte hork tegen het podium aanstaat met je zonnebril op, werkt het toch iets minder goed."
Hallo vuurbal
Gebeurt er na twaalf jaar nog wel eens iets wat je verrast? Absoluut. Carl noemt het concert van Muse in de ArenA (2013) als voorbeeld. Elke front stage-beveiliger wordt voor aanvang van elk concert gebrieft over de inhoud van de show: wordt er pyro gebruikt, confetti, CO2-kanonnen, mogen er fans het podium op? Je weet het dus altijd als er bijzondere dingen gebeuren, maar in sommige shows zit er zóveel dat je niet altijd precies meer weet wanneer iets komt.
Muse was zo’n show. Na een halve minuut van het openingsnummer 'Supremacy' kwam er een enorme vuurbal uit het einde van de catwalk. Carl: "Je schrikt alsnog keihard. Het is hartstikke warm, haha! Het is niet gevaarlijk, maar je schrikt toch als je het niet aan ziet komen..."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Een paar uur kicken
En om af te ronden: wat zijn voor een beveiliger nou de allertofste klussen om te doen? Voor Carl zijn het de snoeiharde rockshows: "Daar komt zo'n enorme bak energie van het podium af! Dat wordt doorgegeven aan het publiek en die knallen het dan net zo hard weer terug. Ik sta er precies tussenin, dus dan sta je wel een paar uur lang te kicken, ja. Dat zijn de avonden waar je het voor doet."
Meer lezen? Check dan:
>> Zo vertalen tolken een concert voor dove fans
>> Hoe wordt de prijs van een concertkaartje bepaald?
>> Waarom hebben concerten eigenlijk voorprogramma's?
Door: Ellen Hensbergen