Naar cookieinstellingen
3FM Serious Request

Rode Kruis-vrijwilliger Bibi (28) belt met kwetsbare ouderen: ‘Ze zijn bang om alleen te sterven’

  1. Nieuwschevron right
  2. Rode Kruis-vrijwilliger Bibi (28) belt met kwetsbare ouderen: ‘Ze zijn bang om alleen te sterven’

Bibi Looijestijn (28) werkt als vrijwilliger bij de hulplijn van het Rode Kruis. Toen eind februari de coronacrisis op gang kwam, wilde ze iets betekenen voor de ander. Nu belt ze drie keer per week voor de Rode Kruis Hulplijn. "Het raakt me dat ouderen zich eenzaam voelen en geen hulp durven te vragen, omdat ze bijvoorbeeld eenzaam zijn of geen eten meer in huis hebben."

Half maart opende het Rode Kruis een hulplijn voor kwetsbare mensen, zoals ouderen, maar ook zieken en de mensen in hun omgeving. In de eerste week dat het telefoonnummer beschikbaar was kwamen er al zo'n tienduizend telefoontjes binnen en op het moment van schrijven staat de teller op 15.275.

Bibi was als coach voor migranten zonder verblijfsrecht in Nederland al betrokken als vrijwilliger bij het Rode Kruis. Via een WhatsApp-groep zag ze een oproep voor hulplijn-vrijwilligers voorbij komen. "Ik heb Crisismanagement gestudeerd en ik vind het interessant om te zien hoe mensen op een crisissituatie reageren en wat mijn rol daarin kan zijn. Vrijwilliger worden bij de hulplijn leek me dus wel interessant. Ik heb me aangemeld en een paar dagen later kon ik aan de slag." Het werk wat Bibi doet is enorm belangrijk. Ondanks dat ze dit vrijwilliger doet, brengen het in de lucht houden van de hulplijn en de benodigde apparatuur toch kosten met zich mee. Steun daarom 3FM Serious Request: Never Walk Alone door op één van de volgende buttons te klikken.

Vraag een plaat aan

Doneer nu

Op zoek naar bevestiging

Bibi krijgt vooral mensen aan de telefoon die zich eenzaam voelen, zoals ouderen waarvan kleinkinderen niet meer op bezoek komen, omdat ze bang zijn om oma te besmetten. Ook bellen mensen die geen afleiding hebben, waardoor ze gaan piekeren en ik paniek raken.

Mensen die bellen zijn volgens Bibi vaak op zoek naar bevestiging. “Zo was er een vrouw die was uitgenodigd voor een paasbrunch en wilde controleren of ze wel kon gaan. Ze durfde geen nee te zeggen tegen de man die haar had uitgenodigd, omdat hij corona had gehad en ze hem niet wilde teleurstellen. Hij beweerde dat ze gewoon kon komen, omdat hij nu gezond is.” De informatie die het Rode Kruis als instantie geeft, zorgt voor support. “Als iemand vanuit een instantie zegt dat het beter is om niet te gaan, zorgt dat voor net wat meer support en kan iemand beter voor zichzelf opkomen."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Drie avonden per week

Naast haar werk als consultant in Utrecht belt Bibi drie avonden per week voor de hulplijn. Eerst vanuit het kantoor van het Rode Kruis, maar inmiddels vanuit huis. “Aan de telefoon behandel ik geen medische vragen, daarvoor kun je beter de huisarts bellen. Wel geef ik bellers veel informatie vanuit het Rijksinstituut Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en andere betrouwbare bronnen. Ook heb ik instructies en een handboek gekregen van het Rode Kruis en heb ik me ingelezen in de situatie.”


Foto: Medewerkers van het Rode Kruis aan de telefoon - ANP.

Zo vertelt ze aan mensen die bellen waarom bepaalde maatregelen zijn genomen, door iets meer context te geven. “Op die manier begrijpen mensen het vaak beter en neem ik emoties weg. Natuurlijk kan ik niet overal antwoord op geven, want er is nog zoveel onbekend over het coronavirus. Ik geef dus ook mee dat er veel onzekerheid is en dat meer mensen hiermee spelen. Dat is normaal in deze tijd.”

Sterven zonder dat iemand het merkt

De hulplijn-telefoniste vindt het belangrijk om in deze tijd met mensen te praten en naar ze te luisteren. “Door de maatregelen ben je veel meer op jezelf aangewezen en heb je minder sociaal contact. Zo ervaren ouderen eenzaamheid, doordat hun familie niet meer op bezoek komt, omdat ze bang zijn om hen te besmetten.”

Bibi blijft oplossingsgericht denken en stelt bellers gerust door te kijken of het probleem eenvoudig is op te lossen. “Ik probeer te denken in mogelijkheden. Zo kan je bijvoorbeeld wel videobellen, nu je geen real life contact meer mag hebben.”


Foto: Een collega van Bibi aan de telefoon - ANP.

Toch raakt het haar, dat ouderen zich eenzaam voelen. “Het is heel sneu, want ze zijn bang om alleen te sterven. Zonder dat iemand het opmerkt.” Ze merkt dat ze zich bezwaard voelen om hulp te vragen, terwijl ze dat wel nodig hebben, omdat ze bijvoorbeeld eenzaam zijn of geen eten hebben.

Ready2Help

Ook weten veel mensen niet van de hulplijn. Daarom roept het Rode Kruis op om kwetsbare mensen te melden voor directe hulp. “Je moet ze bereiken, want hulp is aanwezig in kleine vormen.”

Als er wordt gebeld met een hulpvraag, of er komt er een binnen via het online formulier, onderneemt het Rode Kruis direct actie. De vraag wordt opgepakt bij Ready2Help, een netwerk van burgerhulpverleners. “Zij kijken welke vrijwilliger dichtbij woont en zich kan inzetten voor de hulpbehoevende,” legt Bibi uit.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Serious Request: Never Walk Alone

Ook jij kan het Rode Kruis steunen! Tijdens 3FM Serious Request: Never Walk Alone komen 3FM-dj's van maandag 13 tot zaterdag 18 april 24 uur per dag in actie. Dit alles met één doel: geld inzamelen voor het Rode Kruis dat hulp biedt tijdens de coronapandemie.

Het Rode Kruis heeft jouw hulp hard nodig. Zo kan je geld doneren, door een liedje aan te vragen voor iemand die ziek is, thuis werkt of voor helden uit de zorg. Wil je direct doneren? Klik dan op de button hieronder.

HELP MEE

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO 3FM

NPO 3FM gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.