Rode Kruis-vrijwilliger Bibi (28) belt met kwetsbare ouderen: ‘Ze zijn bang om alleen te sterven’
- Nieuws
- Rode Kruis-vrijwilliger Bibi (28) belt met kwetsbare ouderen: ‘Ze zijn bang om alleen te sterven’
Bibi Looijestijn (28) werkt als vrijwilliger bij de hulplijn van het Rode Kruis. Toen eind februari de coronacrisis op gang kwam, wilde ze iets betekenen voor de ander. Nu belt ze drie keer per week voor de Rode Kruis Hulplijn. "Het raakt me dat ouderen zich eenzaam voelen en geen hulp durven te vragen, omdat ze bijvoorbeeld eenzaam zijn of geen eten meer in huis hebben."
Half maart opende het Rode Kruis een hulplijn voor kwetsbare mensen, zoals ouderen, maar ook zieken en de mensen in hun omgeving. In de eerste week dat het telefoonnummer beschikbaar was kwamen er al zo'n tienduizend telefoontjes binnen en op het moment van schrijven staat de teller op 15.275.
Bibi was als coach voor migranten zonder verblijfsrecht in Nederland al betrokken als vrijwilliger bij het Rode Kruis. Via een WhatsApp-groep zag ze een oproep voor hulplijn-vrijwilligers voorbij komen. "Ik heb Crisismanagement gestudeerd en ik vind het interessant om te zien hoe mensen op een crisissituatie reageren en wat mijn rol daarin kan zijn. Vrijwilliger worden bij de hulplijn leek me dus wel interessant. Ik heb me aangemeld en een paar dagen later kon ik aan de slag." Het werk wat Bibi doet is enorm belangrijk. Ondanks dat ze dit vrijwilliger doet, brengen het in de lucht houden van de hulplijn en de benodigde apparatuur toch kosten met zich mee. Steun daarom 3FM Serious Request: Never Walk Alone door op één van de volgende buttons te klikken.
Op zoek naar bevestiging
Bibi krijgt vooral mensen aan de telefoon die zich eenzaam voelen, zoals ouderen waarvan kleinkinderen niet meer op bezoek komen, omdat ze bang zijn om oma te besmetten. Ook bellen mensen die geen afleiding hebben, waardoor ze gaan piekeren en ik paniek raken.
Mensen die bellen zijn volgens Bibi vaak op zoek naar bevestiging. “Zo was er een vrouw die was uitgenodigd voor een paasbrunch en wilde controleren of ze wel kon gaan. Ze durfde geen nee te zeggen tegen de man die haar had uitgenodigd, omdat hij corona had gehad en ze hem niet wilde teleurstellen. Hij beweerde dat ze gewoon kon komen, omdat hij nu gezond is.” De informatie die het Rode Kruis als instantie geeft, zorgt voor support. “Als iemand vanuit een instantie zegt dat het beter is om niet te gaan, zorgt dat voor net wat meer support en kan iemand beter voor zichzelf opkomen."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Drie avonden per week
Naast haar werk als consultant in Utrecht belt Bibi drie avonden per week voor de hulplijn. Eerst vanuit het kantoor van het Rode Kruis, maar inmiddels vanuit huis. “Aan de telefoon behandel ik geen medische vragen, daarvoor kun je beter de huisarts bellen. Wel geef ik bellers veel informatie vanuit het Rijksinstituut Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en andere betrouwbare bronnen. Ook heb ik instructies en een handboek gekregen van het Rode Kruis en heb ik me ingelezen in de situatie.”
Foto: Medewerkers van het Rode Kruis aan de telefoon - ANP.
Zo vertelt ze aan mensen die bellen waarom bepaalde maatregelen zijn genomen, door iets meer context te geven. “Op die manier begrijpen mensen het vaak beter en neem ik emoties weg. Natuurlijk kan ik niet overal antwoord op geven, want er is nog zoveel onbekend over het coronavirus. Ik geef dus ook mee dat er veel onzekerheid is en dat meer mensen hiermee spelen. Dat is normaal in deze tijd.”
Sterven zonder dat iemand het merkt
De hulplijn-telefoniste vindt het belangrijk om in deze tijd met mensen te praten en naar ze te luisteren. “Door de maatregelen ben je veel meer op jezelf aangewezen en heb je minder sociaal contact. Zo ervaren ouderen eenzaamheid, doordat hun familie niet meer op bezoek komt, omdat ze bang zijn om hen te besmetten.”
Bibi blijft oplossingsgericht denken en stelt bellers gerust door te kijken of het probleem eenvoudig is op te lossen. “Ik probeer te denken in mogelijkheden. Zo kan je bijvoorbeeld wel videobellen, nu je geen real life contact meer mag hebben.”
Foto: Een collega van Bibi aan de telefoon - ANP.
Toch raakt het haar, dat ouderen zich eenzaam voelen. “Het is heel sneu, want ze zijn bang om alleen te sterven. Zonder dat iemand het opmerkt.” Ze merkt dat ze zich bezwaard voelen om hulp te vragen, terwijl ze dat wel nodig hebben, omdat ze bijvoorbeeld eenzaam zijn of geen eten hebben.
Ready2Help
Ook weten veel mensen niet van de hulplijn. Daarom roept het Rode Kruis op om kwetsbare mensen te melden voor directe hulp. “Je moet ze bereiken, want hulp is aanwezig in kleine vormen.”
Als er wordt gebeld met een hulpvraag, of er komt er een binnen via het online formulier, onderneemt het Rode Kruis direct actie. De vraag wordt opgepakt bij Ready2Help, een netwerk van burgerhulpverleners. “Zij kijken welke vrijwilliger dichtbij woont en zich kan inzetten voor de hulpbehoevende,” legt Bibi uit.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Serious Request: Never Walk Alone
Ook jij kan het Rode Kruis steunen! Tijdens 3FM Serious Request: Never Walk Alone komen 3FM-dj's van maandag 13 tot zaterdag 18 april 24 uur per dag in actie. Dit alles met één doel: geld inzamelen voor het Rode Kruis dat hulp biedt tijdens de coronapandemie.
Het Rode Kruis heeft jouw hulp hard nodig. Zo kan je geld doneren, door een liedje aan te vragen voor iemand die ziek is, thuis werkt of voor helden uit de zorg. Wil je direct doneren? Klik dan op de button hieronder.