Zijn deze games de oplossingen van de toekomst?
- Nieuws
- Zijn deze games de oplossingen van de toekomst?
Tijdens de ProtoPlay Expo op de Fontys Hogeschool in Eindhoven laten studenten zien hoe je games op heel andere manieren kunt gebruiken dan voor vermaak. Studenten volgden het afgelopen halfjaar de minor Gamification Business en bedachten én ontwierpen daarbij een eigen game. Wij vroegen vier groepen naar hun game.
Eindelijk weer op bezoek bij opa of oma
(Dean, Patrick, Marit en Willem)
Hoe heet het? Chill'm
Wat is het? Een game die ervoor zorgt dat je weer op bezoek gaat bij opa of oma
Wie heeft het bedacht? Dean, Patrick, Marit en Willem
Leg 'ns uit. Wat is dit?
Marit: "Chill'm is een game voor mensen tussen zes en veertien jaar. Met deze game kun je een eigen avatar maken, die je moet verzorgen. Eigenlijk zoals je het wel vaker ziet bij spelletjes. Alleen zit hier een addertje onder het gras: je moet namelijk langs bij je opa of oma. Hier kun je namelijk alle producten vinden die je avatar nodig heeft, zonder die verzorging is het spel namelijk snel klaar. Het is eigenlijk een soort tamagotchi, maar dan moet je verzorging ophalen bij je grootouders."
"Wanneer je eenmaal bij je oma of opa bent staat daar een speeltafel, een grote tablet. Hier kun je het spel samen verder spelen. Je kunt op deze speeltafel verschillende digitale spellen doen die je opa of oma ook leuk vindt. Bijvoorbeeld Ganzenbord. Het leuke hierbij is dat jouw eigen avatar als pion kunt gebruiken."
En wat is het doel van dit spel?
Patrick: "Met dit spel gaan we de strijd aan met de eenzaamheid die heerst onder ouderen. Hoe eerder kinderen beginnen met het opbouwen van een band, hoe sterker deze blijft. Kinderen gaan tegenwoordig vaak alleen nog naar hun opa of oma omdat het moet. Ze zitten dan alleen op hun mobieltje en zijn ook gauw weer weg.
"Omdat jongeren zoveel op hun mobiel zitten, kunnen we er mooi op inhaken met een app. Aangezien ze moeten inchecken op het wifi-adres van de grootouders móeten ze er wel echt heen. Het is niet zomaar te omzeilen."
Maar het is toch voor je opa of oma helemaal niet leuk als je alleen maar op je mobieltje zit voor het spel?
Willem: "Jongeren zitten nou eenmaal veel op hun smartphone en het is aan ons om daar op in te haken. Wij maken de kloof minder groot door de grootouders ook kennis te laten maken met telefoons. De digitale speeltafel die de opa of oma in huis heeft, moet ervoor zorgen dat er veel interactie is tussen grootouders en kleinkinderen. Ze kunnen hier ook veel spelletjes op doen die je opa of oma wel kent."
Zo maak je van een concert een hele beleving
(Ron, Simone, Nick, Roy, Shannon en Jarvie)
Hoe heet het? Surround Entertainment
Wat is het? Een interactieve beleving tijdens een concert
Wie heeft het bedacht? Ron, Simone, Nick, Roy, Shannon en Jarvie
Wat hebben jullie gemaakt?
Roy: "Wij zijn Surround Entertainment begonnen. Hiermee willen we interactieve elementen toevoegen aan concerten. Iedereen krijgt bijvoorbeeld een bandje om hun pols en daarmee kunnen ze invloed uitoefenen op de show. Bijvoorbeeld door met hun arm omhoog te juichen, of te klappen.
"Als het publiek meedoet, dan heeft dit effect op de visuals van de show. Zo kun je als artiest bijvoorbeeld een visual bedenken waarbij je in een soort koepel zit. Als het publiek voldoende meedoet, dan heeft dit invloed op een spectaculair einde van het concert, waarbij de artiest zichzelf bevrijdt uit de koepel. Wanneer het publiek niet goed meedoet loopt de show veel minder spectaculair af."
Dus door middel van polsbandjes kun je invloed uitoefenen op de show?
Roy: "Ja, en er zit ook een app bij. Met deze app kun je ook voor of na het concert allerlei vette spellen spelen. Bijvoorbeeld gitaarspelen op de muziek van de artiest waarvan je een concert hebt. Met deze spellen kun je allerlei punten verzamelen waardoor jouw bewegingen tijdens het concert nog krachtiger zijn dan de mensen die geen spelletjes hebben gespeeld.
"Uiteindelijk win je punten waarmee je kunt sparen voor kortingen voor een ander concert of een vet shirt van de artiest. Het is dus ook nog eens wat waard om mee te doen."
Waarom is dit de toekomst?
Roy: "Hoe vet is het om als publiek invloed te hebben op hoe een concert verloopt? Dit bestaat nog niet en wij denken dat dit een hele toffe toevoeging kan zijn. Daarnaast zit tegenwoordig ie-de-reen op zijn telefoon tijdens een concert. Met deze app is het alleen voor en na het concert, maar tijdens heb je hem niet nodig. Je moet hem in ons geval juist in je broekzak houden, want tijdens het concert heb je er niets aan."
Politiek is mega interessant
(Ruben en Cherin)
Hoe heet het? Team Petje Af
Wat is het? Een app die politiek bespreekbaar en interessant maakt voor jongeren
Wie heeft het bedacht? Ruben en Cherin
Hoe gaan jullie de toekomst verbeteren?
Ruben: "Met onze app willen we politiek interessanter maken voor jongeren. Want geef toe, dat is het nu gewoon niet. Via hun smartpone kan een hele klas inloggen op deze app en op een groot scherm in het lokaal kun je de resultaten zien. De leerlingen krijgen stellingen te zien op hun eigen telefoon, waar ze ook kunnen antwoorden.
"Deze stellingen kunnen heel luchtig zijn maar ook serieus, dat hangt helemaal van de docent af. Op het scherm is te zien hoeveel procent van de leerlingen voor en tegen stemt. Hierna kunnen de studenten in discussie met elkaar. We willen de stellingen heel graag bij de studenten houden, denk aan onderwerpen als pesten of roken. Maar ook migratie kan een onderwerp zijn."
Waarom is dit nodig?
Cherin: "We willen alle jongeren tussen de achttien en twintig jaar naar de stembus krijgen. Daarnaast is debat vaak een onderwerp in de klas. De groep krijgt dan een stelling, waar je dan verplicht voor of tegen moet zijn. Docenten doen dit om een discussie aan te wakkeren en de leerling te laten verdiepen in andere standpunten. Toch vinden veel leerlingen dit helemaal niet leuk, want je kan ook allebei voor een stelling zijn en andere opvattingen hebben. In dat geval laten we de persoon met de beste argumenten winnen."
"De winnaar krijgt punten die hij later kan inleveren voor bijvoorbeeld een gesprek met de directeur over de gang van zaken op school. Daarnaast is het belangrijk om jong te beginnen met politiek, en daarin dichtbij de eigen beleefwereld te blijven."
En wat kunnen leerlingen hier dan van leren?
Ruben: "Ze leren om te gaan met belangrijke vraagstukken. Denk dus aan onderwerpen als roken of hoeveel je te zeggen hebt in de klas. Dit vinden de leerlingen vaak wél interessant in tegenstelling tot het migratiebeleid in Nederland of een ander politiek onderwerp.
"Door al jong te beginnen met politieke vraagstukken in hun eigen wereld, gaan ze het langzaam maar zeker verbreden. Zo zijn ze op hun achttiende goed voorbereid om naar de stembus te gaan."
Knuffelend van die kilo's af
(Rob, Twan, Eline en Chris)
Hoe heet het? Dawn Games
Wat is het? Een computerspel met een kussen als controller, wat ervoor moet zorgen dat mensen meer bewegen
Wie heeft het bedacht? Rob, Twan, Eline en Chris
Wat is dit voor creatief idee?
Eline: We hebben een game ontwikkeld waardoor mensen weer met plezier gaan bewegen. Het speelt zich allemaal af in een ander universum, dat zichtbaar is op je scherm. Het universum moet in het spel gered worden. En een kussen is je controller. Een beetje zoals de Wii maar dan met een kussen."
"Het idee kwam toen de bedenker zag dat een hoop kinderen met hun kussen zaten te spelen terwijl ze op de bank naar de tv keken. In onze game hebben we gebruik gemaakt van dat kussen. Zo kun je bijvoorbeeld door het kussen stevig tegen je aan te drukken het spel op je computer besturen. Het is dus een computerspel, beweging en leuk item voor in je huis in één. "
Wat heeft de speler aan dit spel?
Eline: "Kinderen bewegen tegenwoordig steeds minder. Ze brengen meer tijd door achter de computer en groeien op in een wereld vol technische snufjes. Ze kunnen zonder moeite urenlang opgaan in een digitale wereld, zonder zelf in beweging te komen. Met dit spel kun je ook opgaan in een digitale wereld, maar moet je wel in beweging komen. Het is laagdrempelig omdat je eigenlijk alleen een computer en een kussen nodig hebt."
Waarom is dit spel de toekomst?
Eline: "Omdat overgewicht een groter probleem gaat worden, is het nodig om er wat aan te doen. Hoe mooi is het om dat te combineren met de hobby van veel kinderen: videogames? Daarnaast ontwikkel je ook een goede motoriek omdat je echt moet sturen met het kussen. Doordat je overdag actief bent, kun je 's avonds beter slapen. Verder kun je goed leren focussen, makkelijker switchen en verbanden leren leggen."