Naar cookieinstellingen
HUMAN

Sanne (22) maakte een film over prestatiedruk onder jongeren

  1. Nieuwschevron right
  2. Sanne (22) maakte een film over prestatiedruk onder jongeren

“Wij zijn de eerste generatie die constant te maken heeft met social media. Iedereen doet eraan mee. Zo creëren we een wereld die niet waar is.”

Donderdag 28 september is een spannende dag voor Sanne Kooiman (22). Dan gaat in de VU in Amsterdam haar documentaire Stress To Impress in première, tijdens het gelijknamige evenement georganiseerd door onze vrienden van MIND. Eerder maakte Sanne (22) een docu over zelfdoding: To my loved ones. "Mijn vriend Dennis pleegde zelfmoord en samen met nabestaanden maakte ik een documentaire over depressie en zelfdoding bij jongeren.”

Sanne ging voor die documentaire bij veel mensen langs die een depressie hadden of gehad hebben. “Een thema dat veel terugkwam, was prestatiedruk. Ik sprak met de andere makers af dat onze volgende documentaire over dat thema zou gaan. ”

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Studentendepressie

En zo ging het. “In de film Stress to Impress behandelen we thema’s als studeren, keuzestress, social media, ouders en ontspanning,” zegt Sanne. Ze ging in gesprek met verschillende mensen. “Zo gingen we bijvoorbeeld bij een psychiater langs, maar spraken we ook twee studenten die een depressie hebben gehad.”

Picture perfect

In de documentaire is social media een belangrijk thema. “Wij zijn de eerste generatie die constant te maken heeft met social media. Daar zien we perfecte plaatjes waar we onszelf mee vergelijken. Alleen leuke ervaringen worden gedeeld. Dat doe ik zelf ook. Ik ga binnenkort naar Londen. Al mijn social media staan hier dan vol mee. Maar vorige week sliep ik slecht, en dat deel ik dan weer niet. Iedereen doet eraan mee. Zo creëren we een wereld die niet waar is.”

Tijdens het maken van de film leerde de documentairemaakster een aantal belangrijke lessen. “Ik had niet verwacht dat ouders zo’n grote rol daarin speelden,” vertelt ze. “Kinderen en jongeren worden steeds vaker bij alles waar ze goed in zijn beloond. Als er iets niet goed gaat, is er geen beloning en daardoor kunnen jongeren slecht tegen teleurstellingen.”

Sannes prestatiedruk

Voelde Sanne zelf prestatiedruk bij het maken van haar documentaire? “Jazeker," lacht ze. “Deze documentaire moest van mezelf beter worden dan de vorige. Dat is een enorme druk. Kan ik dit wel? Ik had zeker een drang om dit neer te zetten. Maar die had ik vooral omdat ik de motivatie echt uit mezelf haal.”

En dat is volgens Sanne belangrijk. “Intrinsieke motivatie, heet dat. Stel: je houdt ontzettend veel van koken en wil héél graag topkok worden. Dan ben je heel erg gemotiveerd om het goed te doen, omdat je het leuk vindt. Dat is super. Pas als iemand anders vindt dat jij topkok moet worden en je daarom hoog wil scoren is er sprake van een negatieve prestatiedruk.”

Moet je in alles goed zijn?

“We hopen dat mensen zich in onze documentaire herkennen. Prestatiedruk wordt in onze maatschappij als heel normaal gezien," vertelt Sanne. “Iedereen heeft het maar druk, druk, druk. We gaan op stages naar het buitenland, werken, studeren en doen veel tegelijkertijd. Ik wil laten zien dat iedereen prestatiedruk kent. En dat is heel ‘normaal’ geworden in onze wereld.”

Daarom streeft Sanne naar een zesjescultuur. “Nou ja, met een knipoog dan," zegt ze. “We leven in een prestatiemaatschappij waarbij we niet ‘mogen’ falen. Er hangt een negatieve associatie om de zesjescultuur. Maar is het erg als je niet in alles goed bent? Ik vind van niet.”

To my loved ones

De documentaire naar aanleiding van de dood van haar vriend Dennis maakte ze samen met haar broer Tom en beste vriend Alain. “We kregen enorm veel reacties en media-aandacht. Omdat we het niet bij de documentaire wilde laten blijven, richtten we de organisatie ‘To my loved ones’ op. Dit is een platform waar wij maatschappelijke thema’s bespreekbaar maken. Nu maken we onze tweede film, maar ik ben ook spreker op bijvoorbeeld middelbare scholen.”

To my loved ones organiseert in samenwerking met MIND op 28 september het evenement Stress to impress. Hier wordt aandacht besteedt aan prestatiedruk. De documentaire over prestatiedruk gaat dan in première, maar er zijn ook sprekers en colleges.

Ster advertentie
Ster advertentie

Stem op de 3FM Top Zeroes Tot Nu

De beste tracks van de afgelopen 25 jaar, volgens jou!

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO 3FM

NPO 3FM gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.