Cesar Majorana: "Ik wil niet meer bij deze troep horen"
- Nieuws
- Cesar Majorana: "Ik wil niet meer bij deze troep horen"
Terwijl hij in het zonnetje werd gezet als Beste Instagrammer tijdens de Best Social Awards, greep Club HUB-presentator Cesar Majorana het feestelijke moment aan om een serieuze kwestie aan te kaarten. "Een miljoenenbedrijf dat actief influencers inzet, die op hun eigen kanaal surprise-eieren uitpakken maar bij RTL moeten praten over vingeren, dat is wanneer er een grote fout wordt gemaakt."
Waarschijnlijk had dit artikel veel meer clicks opgeleverd, wanneer we als titel hadden bedacht: Dit is waarom Cesar het niet meer over kontvingeren wil hebben. Zet je namelijk zo’n clickbait op social media, dan blijkt uit alle data-tools dat daarop het meest wordt geklikt. En dat is dus wat heel veel gebeurt, volgens Cesar Majorana, bekend als presentator van Club HUB, VPRO en van het Instagram-account Waarom Vloggers Janken.
Met dat account won Cesar de prijs voor beste Instagrammer bij de Best Social Awards. Precies dat podium leek Cesar geschikt om zich voor eens en altijd uit te spreken tegen partijen op YouTube, die kinderen met seks lokken naar hun video’s. Waarbij Cesar RTL MCN - bekend van de Concentrate-kanalen - als kop van Jut van aanmerkte.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Goed recht
Zoals je ziet in de video hierboven was de organisatie van Best Social Awards niet voorbereid op zo'n statement van een winnaar. En omdat de mensen van RTL MCN ook gewoon in de zaal zaten - en zeer ongemakkelijk in hun stoel zaten te draaien - wist host Diederik Broekhuizen niet hoe snel hij Cesar moest afkappen. In een reactie tegenover RTL Boulevard vertelt Diederik dat het podium van Best Social Awards niet de plek is voor negatieve gedachtes en uitspraken.
"Het is hun goed recht om mij af te kappen," zegt Cesar tegen 3FM Tussenuur. "Hoewel ik dacht dat de organisatie het juist wel fijn zou vinden dat ik hun podium belangrijk genoeg vind om iets als dit te vertellen. Toch sterkt het mij alleen maar in de gedachte dat ik mijn vinger op de zere plek leg."
Lees hier de volledige tekst van het statement van Cesar:
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Juiste podium
Het idee om er iets over te zeggen, leefde al sinds hij begon met presenteren bij Club HUB afgelopen zomer en hij de worstelingen van de redactie zag om kijkers naar hun video's te krijgen. "Ik snap hoe andere kanalen views scoren met video's volgepropt met seks en dat voelde voor mij zo naar en wrang."
Maar wat kon hij doen, als knaapje van 22 jaar dat toevallig idealen heeft? "In mijn eentje kan ik niet veel veranderen, dat kan alleen maar als je een podium hebt. Toen ik werd genomineerd voor Beste Instagrammer, wist ik dat dit het podium was om niet alleen social media te vieren, maar ook om mijn punt van verandering naar voren te brengen."
Ziek grote fout
Na zijn - weliswaar afgekapte - speech was de geest uit de fles. "Ik ben er ontzettend trots op hoe belachelijk veel influencers en youtubers zich met mij uitspreken tegen RTL MCN, dat zeker niet de enige schuldige is, maar wel de grootste leidende multinational is die kinderen seks verkoopt voor clicks."
Via een woordvoerder reageerde RTL MCN, die blij was dat Cesar dit op de agenda zette maar de verantwoordelijkheid afschoof naar YouTube. "Iedereen heeft een verantwoordelijkheid," zegt Cesar. "Als een miljoenenbedrijf actief influencers inzet, die op hun eigen kanaal speelgoed uitpakken en bij RTL moeten praten over vingeren, dan mag je dat bedrijf aanspreken op zijn gedrag. Ik vind, en gelukkig veel influencers met mij, dat zodra je seks verkoopt aan kinderen voor geld, dat je een ziek grote fout maakt."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Niet roomser dan de paus
Je zult Cesar nooit horen beweren dat Club HUB roomser is dan de paus. Ook op het kanaal van Club HUB wordt gegoocheld met schreeuwerige titels en thumbnails. "Juist omdat ik Club HUB presenteer, weet ik hoe deze cultuur is en dat we het met ons allen beter kunnen doen.
"Ik vind ook dat we fouten hebben gemaakt bij HUB, maar wij zijn een magazine dat in hetzelfde aanbod valt als bijvoorbeeld Spuiten en Slikken en Seksmobiel. Daarin wordt ook gepraat met influencers over seks, maar dan informerend en over problemen van kijkers en wordt niet gevraagd hoeveel chicks je hebt geneukt in je leven."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
(Zo kun je ook over seks praten op YouTube)
Hoogste schap in de supermarkt
Cesar: "Ook jullie bij 3FM Tussenuur laten jonge mensen praten over hun seksualiteit, maar op een normale, rustige en geïnformeerde manier. En dat gebeurt niet wanneer die op clickbeluste troep van RTL wordt geupload. Je kan op een hele leuke manier over seks praten, maar dit is niet de manier, RTL, dit is niet de manier."
Om zijn punt te maken, haalt Cesar andere media aan. "Op televisie kennen we mediaregulering voor kinderen van negen jaar. Als je KRO Kindertijd kijkt, gaat het niet over anale seks, maar als je de video’s van RTL kijkt, gaat het wel over de lengte van je pik of dat je liever vingert of beft. En in de supermarkt leggen we de Playboy ook niet in het zicht van kinderen. Nieuwsgierige kinderen vinden alles heus wel, maar we moeten het niet expres op de voorpagina van YouTube in de Trending-lijst aanbieden."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Roken in de klas
Hij blijft een optimist hoor, laat dat duidelijk zijn. "De YouTube-cultuur van nu, dat is iets van de laatste tien jaar. Natuurlijk ga je iets, wat nog maar tien jaar bestaat, betrappen op fouten en natuurlijk zitten er nog kronkels in, maar laten we die shit dan veranderen. Wat wij nu doen op YouTube is een beetje hetzelfde als dat we vroeger nog mochten roken in klaslokalen. Daar zijn we toch ook mee gekapt?"
En ja, misschien heeft hij door zich zo ferm uit te spreken tegen bepaalde partijen zichzelf onaantrekkelijk in de markt gezet. "Wil ik überhaupt met mensen werken die vinden dat dit moet kunnen? Nee, dus. Ik vind tv-maken voor jonge mensen te gek, ik denk dat het de allervetste doelgroep is en ik vind dat je daarmee echt de wereld kunt veranderen. Dus wil ik me niet schuldig maken aan deze shit, ik wil niet meer bij deze troep horen."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Kinderen praten niet over anale seks
RTL MCN zei in hun reactie op de kritiek van Cesar ook nog dat ‘deze generatie nu eenmaal zo praat’. "Ik vind het niet oké dat wanneer iemand je wijst op een probleem, dat je antwoord dan is: 'Ja, maar de doelgroep is nu eenmaal zo.' Kinderen van negen praten niet over of ze wel eens in hun reet zijn geneukt. En als RTL denkt dat dat wel zo is, dan zitten ze met een ziek beeld van de realiteit."
En dit is volgens Cesar niet het aloude verhaal van de publieke omroep versus de commerciëlen. "YouTubers rekenen zichzelf ook af op de clicks," Zegt Cesar. "Die denken ook dat dit moet. Door de invloed en macht van RTL denkt iedereen op dezelfde achterhaalde commerciële manier. Terwijl je ook door iets goeds te maken views kunt pakken.
"Als we nu met ons allen zeggen dat we dit soort troep afkeuren, creëer je een cultuur waarin dit niet meer de clicks gaat opleveren. Het is de verantwoordelijkheid van ons allemaal om online een betere plek te maken. Seks is top, ik hou ervan, maar laten we er op een gezonde manier over praten. Als je dat niet wil, ben je onderdeel van het probleem."
Cesar schoof ook even aan bij Linda de Munck om zijn boodschap te verkondigen.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.