Waarom we in complottheorieën willen geloven
- Nieuws
- Waarom we in complottheorieën willen geloven
Hoe doen complotdenkers en sceptici research naar zaken als 9/11? Hoe ontstaat een fascinatie voor een complot? En wat is het verschil tussen kritisch denken en complotdenken? Allemaal vragen die in deze Tussenuur-podcast worden beantwoord!
3FM-DJ Yoeri bezocht drie maanden geleden het 9/11-museum in New York. Hij raakte gefascineerd door alle theorieën rondom deze gebeurtenis. Geen wonder dat hij stond te popelen om deze Tussenuur-podcast op te nemen. Hij gaat in gesprek met 9/11-scepticus Ruben Maessen, journalist Maarten Reijnders van het boek Complotdenkers en studente Inge van der Sluis, wiens oude natuurkundedocent beweerde dat 9/11 geen moslim-terroristische aanslag was.
CHECK DE PODCAST OVER COMPLOTTHEORIEËN OP SPOTIFY, IN DE 3FM APP (GOOGLE PLAY OF APPLE), OP ITUNES, CHECK 'M OP STITCHER OF OP SOUNDCLOUD.
Explosieven aangebracht
Iemand die sceptisch is over wat er op 11 september 2001 gebeurde bij het World Trade Center, is Ruben Maessen. Hij is één van de drieduizend sceptici van de organisatie Architects & Engineers for 9/11 Truth. Volgens Ruben zijn er van tevoren al explosieven aangebracht in de Twin Towers, bij zogenaamde renovatiewerkzaamheden. “Het zijn vermoedens, want de bewijzen heb ik niet.”
Geen moslim-terroristische aanslag
Ook de oude natuurkundedocent van Technisch Geneeskunde-studente Inge van der Sluis beweerde in een van zijn lessen dat 9/11 geen moslim-terroristische aanslag was. Hij werd vervolgens in een column leugenaar genoemd, door een moeder van een vwo-leerling: ‘Prima dat docenten in hun vrije tijd rond een heksenkring dansen of in ufo’s geloven, maar vergiftig mijn kind niet met vaag gelul.’
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Inge was het niet zozeer eens met de mening van haar docent, maar vond het vooral zielig dat hij zo te kakken werd gezet. Inge besloot op te komen voor haar docent. Ze schreef een column, waarin ze de columniste op de hak neemt. “Docenten mogen hun eigen mening verkondigen, zeker in een vwo-klas,” zo vertelt ze aan Yoeri. Ze vindt dat er ruimte moet zijn voor discussie.
Informatie in hun straatje
Maar hoe zorg je dat kritisch denken niet doorslaat in complot denken? Volgens Maarten Reijnders, schrijver van het boek Complotdenkers, is er een dunne lijn. Dat concludeerde hij na vele gesprekken met Nederlandse samenzweringsgelovigen. “Veel mensen zijn geneigd om alleen informatie te aanvaarden die in hun straatje pas. Maar je moet ook open staan voor informatie en meningen van anderen.”