Naar cookieinstellingen
HUMAN

Beau (16) en Tijmen (16) over de toekomst van Musical.ly

  1. Nieuwschevron right
  2. Beau (16) en Tijmen (16) over de toekomst van Musical.ly

Beau en Tijmen zijn in Nederland bekende Musers en maken dagelijks video’s voor duizenden fans. "Fans hebben is leuk, maar soms ook wel raar," zegt Beau Potman. "Soms hemelen meiden me helemaal op in reacties. Dan denk ik: Tja, ik ben ook maar gewoon Beau die filmpjes maakt."

Musical.ly is een videoplatform waar zo’n 3 miljoen Nederlanders video’s van vijftien secondes delen met de wereld. Er gebeurt van alles: Goochelen, een battle playbacken, dansen of komische video's. En dat alles gecombineerd met stukjes muziek of audio uit de MEGA bibliotheek van Musical.ly.

We noemen 't nu wel playbacken, terwijl het in Musical.ly-termen lip syncen heet. Muziek of andere audio gelijk laten lopen met je spraakbewegingen, kortom. 3FM Tussenuur sprak met Musers Beau Potman (16) en Tijmen Donker (16) over hun accounts op Musical.ly.

00:01
00:00

Uitgelicht op de home

Beau Potman heeft 313.000 fans op Musical.ly. "Zo’n vier jaar geleden ben ik begonnen met mijn account. Omdat het een vrij nieuwe app was, ging ik eerst gewoon kijken wat het inhield. De app is vooral bekend van het lip syncen van nummers uit de Mega Top 50. In eerste instantie deed ik dat ook, maar na een tijdje ging ik comedy-video’s maken.

"Die video’s werden een paar keer uitgelicht op de homepagina, waardoor veel mensen ze zagen. Toen ging het hard met de volgers. Je ziet vaak dat de eerste groep gebruikers heel groot wordt op een platform. Dat zie je ook bij YouTube. Veel grote YouTubers zijn begonnen toen de site net bestond."

Later instappen kan ook

Maar wanneer je later instapt, kun je ook nog steeds groot worden op Musical.ly. Dat bewijst Tijmen Donker met zijn 47.000 fans. Hij begon een half jaar geleden met Musical.ly. "Ik maakte al vlogs en video’s waarin ik deed aan lip syncen, maar zette ze nooit online. Mensen in mijn omgeving vonden me creatief en zeiden dat ik het eens online moest zetten."

Zo bouwde Tijmen binnen een half jaar een flinke fanbase op. "Het is belangrijk om creatief te blijven op Musical.ly. Natuurlijk hoort het lip syncen erbij, maar je moet er meer omheen verzinnen. Zo heb ik een greenscreen en een speciale app waarmee ik video’s kan maken met een andere achtergrond. Ook vertraag of versnel ik beeld en audio in de app. Af en toe maak ik ook comedy-video’s."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Afwisselen is belangrijk

Beau wisselt ook vaak af met haar Musical.ly’s. "Soms een comedy-video of een video waarin ik een nummer lip sync. Mijn ouders hebben een dinershow, mijn vader is daar illusionist. Via hem heb ik goocheltrucs geleerd, die ik nu ook op Musical.ly plaats.

"Ik vind het belangrijk om mensen aan het lachen te maken met mijn musical.ly’s," vertelt Beau. "Omdat ik zo veel volgers heb, vind ik het ook belangrijk om positiviteit uit te stralen. Ook wil ik laten zien dat iedereen wel eens niet lekker in zijn of haar vel zit, en dat dat niet erg is."

Falen is oké

Zo deed Beau mee aan de campagne Like a Girl op Instagram. "Dat ging over prestatiedruk, faalangst en onzekerheid. Door mee te doen wilde ik laten zien dat het niet erg is om te falen, dat het juist normaal is om te falen of bang te zijn. Ik was niet altijd het zekere meisje wat ik nu ben. Toen ik net een beetje bekend werd op Musical.ly was ik heel onzeker en vroeg me wel eens af of het wel leuk was wat ik deed. Maar wanneer je niet probeert, kom je ook niet verder."

Daarvoor kreeg Beau veel waardering van haar volgers. "Ik vind thema’s als onzekerheid en prestatiedruk belangrijk, omdat ik merk dat mijn volgers dit ook belangrijk vinden."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Naar een fandag

Beau krijgt veel berichtjes van haar fans en soms zijn dat heftige verhalen. "Op zo'n moment kijk ik er met mijn vader even naar. Soms vraag ik me ook af of het waar is, sommige mensen gaan nou eenmaal ver voor aandacht. Dat is moeilijk. Ik reageer altijd serieus en op een positieve manier, maar ik stuur ze nooit een bepaalde richting op. Ik zeg altijd dat het goed is om te praten met iemand uit je omgeving."

Beau en Tijmen worden geregeld aangesproken op straat voor een foto of om samen een Musical.ly op te nemen. Op fandagen is het helemaal chaos. Beau: "Zo was ik bij de Tina-fandag in 2017. Daar waren zo veel fans, echt een gekkenhuis."

Beau is wel wat gewend inmiddels. Zo pakte ze in haar laatste YouTube-video (ja, daar is ze ook actief met zo’n 57.000 abonnees) de cadeautjes uit die ze op haar fandag kreeg. "Het is heel leuk om fans te hebben, maar ook een beetje raar. Soms hemelen meiden me ook helemaal op in reacties. Dank denk: Tja, ik ben ook maar gewoon Beau die filmpjes maakt."

Close met fans

Tijmen vind de manier waarop hij contact kan hebben met zijn fans mooi. "Waar je bij YouTube eigenlijk alleen in de comments close kunt zijn met fans, kan dat bij Musical.ly op veel manieren. Je kunt een duet opnemen met een fan en elkaar spreken in een chat. Daar kun je ook spraakmemo’s in sturen. Ook kun je live gaan."

Toch lijkt het Tijmen cool om naast Musical.ly, net zoals Beau, ook op YouTube en Instagram groot te worden. "Ik heb een tijdje terug mijn eerste video op YouTube gezet. Daarin liet ik zien wat ik allemaal deed op een dag. Dat wil ik meer gaan doen de komende tijd."

Beau: "Ik doe op elk kanaal iets anders. Zo doe ik op YouTube bijvoorbeeld Musical.ly-tutorials en pranks en zet ik op Instagram mooie foto’s. Ik plaats in Insta Stories heel af en toe Musical.ly-video, omdat mijn mijn volgers op Instagram niet per se Musical.ly-fans zijn."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Musical.ly heeft iets onbekends

De meeste mensen in Nederland kennen Instagram, YouTube, Facebook en Twitter. Maar Musical.ly heeft iets onbekends, hoewel het toch als zo’n drie miljoen gebruikers heeft in Nederland. Tijmen denkt dat de onbekendheid komt omdat er weinig reclame wordt gemaakt voor de app. "Het aantal gebruikers neemt nog steeds toe. Als ze meer reclame zouden maken, zal de app denk ik veel groter worden in Nederland."

Tijmen en Beau zijn allebei de hele dag bezig met het maken van video’s. Beau: "Ik voel me nooit verplicht om een video te maken. Ik doe het gewoon wanneer ik er zin in heb. En dat is elke dag wel zo!"

De twee Musers weten allebei nog niet wat ze later willen worden. Beau doet nu vier havo. "Ik wil wel iets in de showbizz-wereld doen. Acteren of presenteren. Maar wat precies, dat weet ik nog niet."
Tijmen: "Iets met media. Maar verder heb ik echt nog géén idee!"

Wie weet kunnen ze over een paar jaar een goede boterham verdienen met Musical.ly. De volgers hebben ze immers al! We houden ze in de gaten in ieder geval.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO 3FM

NPO 3FM gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.