HUMAN

Beau (16) en Tijmen (16) over de toekomst van Musical.ly

  1. Nieuwschevron right
  2. Beau (16) en Tijmen (16) over de toekomst van Musical.ly

Beau en Tijmen zijn in Nederland bekende Musers en maken dagelijks video’s voor duizenden fans. "Fans hebben is leuk, maar soms ook wel raar," zegt Beau Potman. "Soms hemelen meiden me helemaal op in reacties. Dan denk ik: Tja, ik ben ook maar gewoon Beau die filmpjes maakt."

Musical.ly is een videoplatform waar zo’n 3 miljoen Nederlanders video’s van vijftien secondes delen met de wereld. Er gebeurt van alles: Goochelen, een battle playbacken, dansen of komische video's. En dat alles gecombineerd met stukjes muziek of audio uit de MEGA bibliotheek van Musical.ly.

We noemen 't nu wel playbacken, terwijl het in Musical.ly-termen lip syncen heet. Muziek of andere audio gelijk laten lopen met je spraakbewegingen, kortom. 3FM Tussenuur sprak met Musers Beau Potman (16) en Tijmen Donker (16) over hun accounts op Musical.ly.

Video niet beschikbaar

Uitgelicht op de home

Beau Potman heeft 313.000 fans op Musical.ly. "Zo’n vier jaar geleden ben ik begonnen met mijn account. Omdat het een vrij nieuwe app was, ging ik eerst gewoon kijken wat het inhield. De app is vooral bekend van het lip syncen van nummers uit de Mega Top 50. In eerste instantie deed ik dat ook, maar na een tijdje ging ik comedy-video’s maken.

"Die video’s werden een paar keer uitgelicht op de homepagina, waardoor veel mensen ze zagen. Toen ging het hard met de volgers. Je ziet vaak dat de eerste groep gebruikers heel groot wordt op een platform. Dat zie je ook bij YouTube. Veel grote YouTubers zijn begonnen toen de site net bestond."

Later instappen kan ook

Maar wanneer je later instapt, kun je ook nog steeds groot worden op Musical.ly. Dat bewijst Tijmen Donker met zijn 47.000 fans. Hij begon een half jaar geleden met Musical.ly. "Ik maakte al vlogs en video’s waarin ik deed aan lip syncen, maar zette ze nooit online. Mensen in mijn omgeving vonden me creatief en zeiden dat ik het eens online moest zetten."

Zo bouwde Tijmen binnen een half jaar een flinke fanbase op. "Het is belangrijk om creatief te blijven op Musical.ly. Natuurlijk hoort het lip syncen erbij, maar je moet er meer omheen verzinnen. Zo heb ik een greenscreen en een speciale app waarmee ik video’s kan maken met een andere achtergrond. Ook vertraag of versnel ik beeld en audio in de app. Af en toe maak ik ook comedy-video’s."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Afwisselen is belangrijk

Beau wisselt ook vaak af met haar Musical.ly’s. "Soms een comedy-video of een video waarin ik een nummer lip sync. Mijn ouders hebben een dinershow, mijn vader is daar illusionist. Via hem heb ik goocheltrucs geleerd, die ik nu ook op Musical.ly plaats.

"Ik vind het belangrijk om mensen aan het lachen te maken met mijn musical.ly’s," vertelt Beau. "Omdat ik zo veel volgers heb, vind ik het ook belangrijk om positiviteit uit te stralen. Ook wil ik laten zien dat iedereen wel eens niet lekker in zijn of haar vel zit, en dat dat niet erg is."

Falen is oké

Zo deed Beau mee aan de campagne Like a Girl op Instagram. "Dat ging over prestatiedruk, faalangst en onzekerheid. Door mee te doen wilde ik laten zien dat het niet erg is om te falen, dat het juist normaal is om te falen of bang te zijn. Ik was niet altijd het zekere meisje wat ik nu ben. Toen ik net een beetje bekend werd op Musical.ly was ik heel onzeker en vroeg me wel eens af of het wel leuk was wat ik deed. Maar wanneer je niet probeert, kom je ook niet verder."

Daarvoor kreeg Beau veel waardering van haar volgers. "Ik vind thema’s als onzekerheid en prestatiedruk belangrijk, omdat ik merk dat mijn volgers dit ook belangrijk vinden."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Naar een fandag

Beau krijgt veel berichtjes van haar fans en soms zijn dat heftige verhalen. "Op zo'n moment kijk ik er met mijn vader even naar. Soms vraag ik me ook af of het waar is, sommige mensen gaan nou eenmaal ver voor aandacht. Dat is moeilijk. Ik reageer altijd serieus en op een positieve manier, maar ik stuur ze nooit een bepaalde richting op. Ik zeg altijd dat het goed is om te praten met iemand uit je omgeving."

Beau en Tijmen worden geregeld aangesproken op straat voor een foto of om samen een Musical.ly op te nemen. Op fandagen is het helemaal chaos. Beau: "Zo was ik bij de Tina-fandag in 2017. Daar waren zo veel fans, echt een gekkenhuis."

Beau is wel wat gewend inmiddels. Zo pakte ze in haar laatste YouTube-video (ja, daar is ze ook actief met zo’n 57.000 abonnees) de cadeautjes uit die ze op haar fandag kreeg. "Het is heel leuk om fans te hebben, maar ook een beetje raar. Soms hemelen meiden me ook helemaal op in reacties. Dank denk: Tja, ik ben ook maar gewoon Beau die filmpjes maakt."

Close met fans

Tijmen vind de manier waarop hij contact kan hebben met zijn fans mooi. "Waar je bij YouTube eigenlijk alleen in de comments close kunt zijn met fans, kan dat bij Musical.ly op veel manieren. Je kunt een duet opnemen met een fan en elkaar spreken in een chat. Daar kun je ook spraakmemo’s in sturen. Ook kun je live gaan."

Toch lijkt het Tijmen cool om naast Musical.ly, net zoals Beau, ook op YouTube en Instagram groot te worden. "Ik heb een tijdje terug mijn eerste video op YouTube gezet. Daarin liet ik zien wat ik allemaal deed op een dag. Dat wil ik meer gaan doen de komende tijd."

Beau: "Ik doe op elk kanaal iets anders. Zo doe ik op YouTube bijvoorbeeld Musical.ly-tutorials en pranks en zet ik op Instagram mooie foto’s. Ik plaats in Insta Stories heel af en toe Musical.ly-video, omdat mijn mijn volgers op Instagram niet per se Musical.ly-fans zijn."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Musical.ly heeft iets onbekends

De meeste mensen in Nederland kennen Instagram, YouTube, Facebook en Twitter. Maar Musical.ly heeft iets onbekends, hoewel het toch als zo’n drie miljoen gebruikers heeft in Nederland. Tijmen denkt dat de onbekendheid komt omdat er weinig reclame wordt gemaakt voor de app. "Het aantal gebruikers neemt nog steeds toe. Als ze meer reclame zouden maken, zal de app denk ik veel groter worden in Nederland."

Tijmen en Beau zijn allebei de hele dag bezig met het maken van video’s. Beau: "Ik voel me nooit verplicht om een video te maken. Ik doe het gewoon wanneer ik er zin in heb. En dat is elke dag wel zo!"

De twee Musers weten allebei nog niet wat ze later willen worden. Beau doet nu vier havo. "Ik wil wel iets in de showbizz-wereld doen. Acteren of presenteren. Maar wat precies, dat weet ik nog niet."
Tijmen: "Iets met media. Maar verder heb ik echt nog géén idee!"

Wie weet kunnen ze over een paar jaar een goede boterham verdienen met Musical.ly. De volgers hebben ze immers al! We houden ze in de gaten in ieder geval.

Ster advertentie
Ster advertentie