Benieuwd wie elk jaar jouw Lowlands-bandje ontwerpt?
- Nieuws
- Benieuwd wie elk jaar jouw Lowlands-bandje ontwerpt?
Jouw vriendengroep wedt elk jaar nog om een paar biertjes welke kleuren de polsbandjes gaan zijn, maar deze vrouw weet het in januari al! Hansje van Halem is sinds 2017 verantwoordelijk voor de huisstijl van Lowlands: van munten tot polsbandjes, parkeerkaarten en kleedkamerdeuren. 3FM ging langs bij haar studio in Amsterdam.
Verrassing
In 2016 werd Hansje plotseling benaderd door Eric van Eerdenburg, festivaldirecteur van Lowlands. Ze zou bijna op vakantie gaan en dacht dat Eric nog een last-minute dingetje wilde laten ontwerpen, een vlag ofzo. Maar nee, hij vroeg haar meteen voor de complete huisstijl: "Maak maar iets, dan hebben we het er daarna wel over."
Meteen die vakantie verschoven, natuurlijk. Na drie dagen als een maniak schetsen ging ze met een slideshow van 150 concepttekeningen terug naar team Lowlands. Hansje: "De allerlaatste was er eentje waarvan ik zei 'Laten we hier alsjeblieft niet voor vallen, dit kost me vier uur per tekening. Als ik dat voor elke band moet doen, haal ik het niet.' En natuurlijk is dat 'm geworden, haha!"
11 maanden per jaar
Lowlands ontwerpen is geen project dat je in een maand of drie aftikt. Hansje is elf maanden per jaar dagelijks met het festival bezig, gemiddeld twintig uur in de week. Elk jaar ligt er een tijdlijn die gevolgd wordt, te beginnen met een concept. Met het nieuwe ontwerp beginnen ze in oktober, want in december moeten de websitemakers ermee aan de slag.
In die elf maanden moet er van alles gemaakt worden: munten, banners, merchandise, social media layouts, crewkleding, polsbandjes, parkeerkaarten, deurplaten voor kleedkamers, keychains, designs voor de Lowlands-krant, animaties voor in de tenten... Het is een flinke lijst. Een onverwachte gast op die lijst was dit jaar de vuilniszak, aldus Hansje.
"Toen ik dat zag, dacht ik echt 'YES! Dit is zo'n goed huisstijl-item!' Maar het is op de camping ongeveer het enige wat je terugziet van de huisstijl. En als het regent draagt iedereen ze als poncho's! De oude vuilniszakken zijn nog steeds niet op dus eerst krijg je die nog mee, maar ik ben heel benieuwd hoe ze eruit gaan zien."
Dream team
Elf maanden is op zich genoeg tijd om elk jaar een ander ontwerp te maken, maar het maken van die tekeningen kost écht veel tijd. Hansje: "Als ontwerper wil je natuurlijk niet zeggen 'Oke, jullie willen dingen snel binnen hebben, dus je krijgt iets lelijkers'." Om sommige snelle deadlines beter te kunnen halen, besloot Hansje al snel om een team om zich heen te verzamelen: Marjolein Rinckes (assistent), Just van Rossum (programmeur) en Jurriaan Hos (animator).
Met zijn vieren werken ze aan Lowlands en zijn ze verantwoordelijk voor, nou ja, alles op visueel gebied. No pressure. Gelukkig hebben ze een goede dynamiek gevonden: "Als je één iemand uit deze formule zou halen, wordt het meteen iets anders. We werken echt heel nauw samen en met ieders expertise kunnen we iets neerzetten dat niet lijkt op andere festivals."
Misselijk
De animaties die Jurriaan maakt van Hansjes ontwerpen zijn soms bést heftig. Het kaleidoscopische effect, bewegende letters en felle kleuren... Trippy kun je het wel noemen. Daar word je toch helemaal scheel van tijdens het ontwerpen?
Hansje: "Haha, dat valt mee! Tijdens het werken zit ik er zó diep in, ik ben dan vooral gefocused op details. Pas als ik een stap terug neem en het bij iemand op een beeldscherm terugzie snap ik wat mensen bedoelen. Soms word ik er zelf ook helemaal misselijk van en denk ik 'kan dit uit?' haha, maar dan moet ik er echt als buitenstaander naar kijken."
Polsbandjes
Prints ontwerpen, kleuren matchen, proefversies beoordelen: Hansje en Marjolein zijn samen verantwoordelijk voor de polsbandjes. Deze worden al vroeg in het jaar gemaakt: in januari werden de eerste ontwerpen al naar de producent gestuurd. Er moet namelijk een compleet eigen ontwerp voor de bandjes gemaakt (en getest) worden.
Hansje: "Ons ontwerp bestaat uit lijnen en omdat de bandjes grof geweven worden, heb je heel andere verhoudingen nodig. Het bandjesontwerp zou je bijvoorbeeld nóóit voor een poster kunnen gebruiken, dat is echt veel te lomp! Ook op kleuren moet je letten, want door de weefwijze kan het heel lelijk gaan blenden. Daarom is het fijn dat we genoeg tijd hebben voor twee testrondes, waardoor we alle ontwerp- en kleuropties goed af kunnen wegen."
Tastbare herinnering
Nu het er toch over gaat: wat vindt Hansje er eigenlijk van dat haar ontwerp soms wel jaren om iemands pols blijft zitten?
"Ja, supertof! Ik sta weleens te juichen op Schiphol omdat ik ineens iemand zie lopen die ons werk nog draagt. Het eerste jaar probeerde ik stiekem foto's te maken, maar dat mislukte dan weer heel erg, haha. Lowlands is wel echt iets dat heel dichtbij mensen staat. Ze koesteren het, ze kijken ernaar uit, ik ken zelfs mensen die relaties en kinderen hebben overgehouden aan zo'n weekend! Ik ben heel trots dat wij daar onderdeel van uitmaken en dat zoiets tastbaars als een polsbandje daar een herinnering aan is."
Alles bij het grof vuil
Jij denkt dat jouw after festival dip heftig is? Die van Hansje is nog tien keer erger! Als zij op zondag over het terrein loopt bekruipt haar toch een sip gevoel: de dag daarna belandt al haar werk weer in de prullenbak.
"Ik denk dan de hele dag 'O mijn god, alles is bijna voorbij'. Als ontwerper weet je gewoon dat de website daarna offline gaat, de app heeft geen zin meer, de kranten gaan bij het vuilnis... Je houdt eigenlijk niets over. Gelukkig gaat het mij vooral om de dynamiek van het hele jaar, de rit die je met zijn allen maakt om bij Lowlands te komen. En ja, op zo'n laatste dag stress ik dan ook alweer een beetje omdat ik maar een maand heb om bij te komen voordat ik weer iets nieuws moet bedenken, haha."
What's next?
Lowlands is inmiddels in zicht, dus hoe zit het met de plannen voor 2020? Hansje heeft al wat beginpunten, maar de daadwerkelijke plannen hangen ook af van Lowlands 2019. Hansje: "Als ik over het terrein loop, ben ik niet alleen maar feest aan het vieren. Ik kijk ook kritisch naar welke dingen er goed uitzien en welke misschien slechter dan verwacht. Ik moet goed kijken hoe LL19 samenkomt en op basis daarvan verder gaan ontwikkelen."
De vorige Lowlands-ontwerper, Peter te Bosch, was ruim 20 jaar verantwoordelijk voor de huisstijl. Kunnen we de komende jaren ook gewoon blijven rondlopen op een Lowlands van Hansjes hand?
"Er is nog zoveel te ontdekken! Ik moet nu eigenlijk mijn belastingaangifte doen en ik moet nog een poster maken voor een ander project, maar eigenlijk denk ik gewoon 'Ik wil met Lowlands 2020 aan de slag!' Ik wil kijken of ik nog meer kan ontdekken in dit ontwerp of dat het tijd is om daar afscheid van te nemen. Hoe dan ook: Lowlands verdient een ontwerper die dit met plezier doet. Ik wil dit graag blijven doen zolang het leuk is en de artistieke juices blijven stromen."
Gerelateerd
3FM nieuws
De line-up van 3FM Serious Request: o.a. Franz Ferdinand, Oscar and the Wolf, Roxy Dekker en RONDÉ3FM nieuws
Muse, Oliva Rodrigo en Justin Timberlake eerste namen Pinkpop 2025HUMAN
Voel de beat: op ADE kunnen dove en slechthorende mensen genieten van muziek3FM nieuws
Jullie & Julien: Totale chaos tijdens gastles voor Metakids