Naar cookieinstellingen
3FM nieuws

Deze artiesten zetten zich in voor eerlijke kaartverkoop

foto: Ben Houdijk
  1. Nieuwschevron right
  2. Deze artiesten zetten zich in voor eerlijke kaartverkoop

Je kunt er kort en krachtig over zijn: het is helemaal k*t. Niets vervelenders dan een uitverkocht concert waar je enige optie nog is om 300 euro te betalen voor een schrale plek. Gelukkig vinden steeds meer artiesten dat ook!

Zo. Veel. Geld.

Natuurlijk zijn er sites als Ticketswap die een limiet stellen aan de prijs van een doorverkoopkaartje, maar platformen als ViaGoGo en Seatwave (waarvan in augustus bekend werd dat 't stopt, hoppa) hebben dat niet en daardoor staan tickets soms wel voor 1700 euro online. Au.

Hoe ga je dat tegen als artiest? Onderstaande acts zijn in ieder geval campagnes gestart om te laten zien dat ze het niet eens zijn met die praktijken. Concerten moeten voor iedereen toegankelijk zijn, volgens prijzen die voor iedereen gelden.

Mumford & Sons

De band schreef in 2015 al een open brief aan hun fans en de muziekindustrie, waarin ze aanstippen hoe belangrijk ze het vinden dat tickets in handen komen van échte fans in plaats van doorverkopers. "We want every seat in a sold out show to be filled with a fan. Why do we care so much? Because it’s not right, it hurts our fans and it’s a problem for all artists."

Daarnaast zijn ze in 2016 een petitie gestart om de handel strafbaar te maken in Engeland. Da's nog niet gelukt, maar zodra er een initiatief is dat zich bezighoudt met doorverkopen, sluiten Mumford & Sons zich erbij aan. Ook voor hun volgende tour zijn ze alweer aan het waarschuwen geslagen, voordat er uberhaupt kaartjes de verkoop in gingen. Bunch of good guys!

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ed Sheeran

Edje gaat er helemaal hard in: hij liet begin 2018 zo'n 10.000 tickets offline halen. Hij heeft er een heel team voor aangesteld: zij zoeken online naar kaarten die worden doorverkocht en identificeren de mensen die daarachter zitten. Daarna worden de tickets onklaar gemaakt, en opnieuw verkocht aan fans.

Ook kun je op naam van een bedrijf geen kaarten meer kopen en hanteert 'ie een maximum aantal kaarten per koper. Mocht je nou écht van kaartje willen ruilen met iemand, dan kon dat gelukkig wel. Ed ging in zee met Twickets, een site waarop dat kan. Maar dan wel voor maximaal de verkoopprijs, geen cent meer!

Radiohead

De rijen bij Radiohead waren tijdens hun laatste tour ENORM. Dat had te maken met een nogal grondige ID-inspectie. Om binnen te komen moest je kaartje op naam staan én daardoor ook gecontroleerd worden aan de hand van je ID. Ook mochten er maximaal vier tickets per persoon gekocht worden. Simpel, maar wel efficiënt!

Adele

Adele haalde handmatig 18.000 mensen van haar presale-lijst af die verdacht werden van ticketdoorverkoop. Zo gingen in elk geval de meeste presale-tickets naar mensen die echt al jaren zaten te wachten op een optreden van Adele, en niet op dikke winst. Helaas was het niet helemaal effectief: er belandden nog steeds kaarten voor 9000 pond (ja, echt) op het internet.

Tippie

Houd de socials van artiesten goed in de gaten zodat je op tijd weet dat er kaarten voor de tour uitgaan! Zo grijp je minder snel naast het net. Vaak kun je ook abonneren op nieuwsbrieven voor pre-sale codes.

Mocht je toch voor tweedehands gaan: check altijd wat de originele prijs van het kaartje was, zodat je zeker weet dat iemand je geen geld af probeert te troggelen! Let the games begin...

Kom in actie voor Serious Request

Met 3FM Serious Request: Lifeline zet NPO 3FM zich samen met het Rode Kruis in voor het redden van levens. Dit jaar doen we dat voor drie thema’s: reanimatie in Nederland, bescherming tegen natuurgeweld en noodhulp bij oorlog en conflicten.

In de week voor kerst (18-24 december) lopen drie teams met twee 3FM-dj’s vanaf drie verschillende locaties in het land van actie naar actie. Ze gaan lopend door Nederland om op kerstavond aan te komen bij TivoliVredenburg in Utrecht, het hoofdkwartier van de actie. Wil je meer weten of zelf in actie komen voor een van de doelen, klik dan hier!

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO 3FM

NPO 3FM gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.