"Ik ben de eerste die binnenkomt en de laatste die weggaat": dit doet een tourmanager
- Nieuws
- "Ik ben de eerste die binnenkomt en de laatste die weggaat": dit doet een tourmanager
De afgelopen tijd las je op 3FM.nl al over het reilen en zeilen van concertbeveiliger Carl, maar ook de bezigheden van de fotografen van Martin Garrix en Muse. Vandaag lees je alles over het werk van Carlijne Schreijer, tourmanager van o.a. RONDÉ.
Tourmanager, wat houdt dat eigenlijk in?
Een tourmanager houdt zich bezig met alles dat nodig is zodat een act hun concert kan spelen. Je bent het aanspreekpunt voor zowel de artiest als de zaal en alle organisatorische werkzaamheden zijn onderdeel van het takenpakket van een tourmanager. Van tijdschema's maken tot het zorgen van de juiste drankjes op het podium.
Hoe kom je hierin terecht?
Carlijne studeerde Management, Economie en Recht maar had de muziekwereld als doel. Ze wist alleen nog niet hoe of wat. Zo was ze vrijwilliger bij verschillende festivals, was ze een tijdje een 'veredeld merchandise-meisje' en werkte ze bij een muzieklabel, totdat zangeres Janne Schra aan haar vroeg mee te gaan op tour. "Het was een klein tourtje van zeven shows door Nederland, maar het was een eerste stap. Ik merkte aan mezelf dat ik er goed in zou kunnen worden én misschien nog belangrijker: ik vond het echt heel leuk." Het is dus een kwestie van veel werken en connecties opbouwen.
Strijkbout vs. custom shirt
Na de tour met Janne Schra kwam ze in contact met Wende Snijders. "Daar heb ik een aantal jaar mee gewerkt tijdens haar theatertours. Wende is een professional en een fantastisch mens. Ik heb zoveel van haar geleerd in mijn beginjaren. Daar heb ik ook mijn grootste blunder tot nu toe meegemaakt."
Zo'n twintig minuten voor showtime stond Carlijne de op maat gemaakte blouse van Wende te strijken. Dat soort glamoureuze zaken horen er ook bij! Ze lette alleen heel even niet op en... "Ineens was de hele strijkbout door het shirt heen gebrand. Dus ik moest met een rood hoofd de kleedkamer in om het te vertellen. Ik had gewoon haar blouse verpest en kon er niets meer aan doen."
In de eerste twee minuten nadat ze had verteld dacht Carlijne dat het klaar zou zijn, tot Wende de deur opendeed en eigenlijk helemaal niet boos was. "Ik ben toen wel even buiten een rondje gaan lopen om bij te komen, haha!"
Het hele jaar weg van huis
Nu doet Carlijne zo'n 100 shows per jaar met verschillende acts. Carlijne: "Van de 100 shows per jaar als tourmanager kan ik samen met mijn andere klussen leven. Ik werk als freelancer en kan ervan rondkomen. Het is voornamelijk tourmanagement, maar werk ook als stagemanager bij de Melkweg en doe productie voor een concertpromotor. Die klussen zorgen voor een beetje vastigheid naast het 'on the road' zijn met acts. Wil je als tourmanager rondkomen heb je echt een act nodig die het hele jaar door speelt. Dit zou ideaal zijn, maar moeilijk te vinden. Laat mij maar een half jaar op tour zijn. Ik merk dat ik blij word als ik aan het werk ben. Een showdag is natuurlijk een stressvolle periode en jij moet een soort paraplu-overview blijven hebben. Je moet alles in de gaten hebben en pro-actief bezig zijn."
Toilettasjes zoeken
"Je werkt vaak met een vaste prijs per show of per tour. Als ik per uur zou worden betaald, zou ik nu een dikke auto onder m'n kont hebben. Maar dat is helaas niet zo... Het is een 24/7 job. Je kunt ook de zondag na een show worden gebeld, zoals afgelopen Noorderslag met RONDÉ. Eén van de bandleden was zijn toilettas kwijt. Of ik even wilde checken bij de slaapboot of ze 'm gevonden hadden. Het is iets kleins, maar het is ook werk."
Iedereen heeft een eigen gebruiksaanwijzing
Er is één ding dat Carlijne het meest heeft geleerd door haar werk: inschattingsvermogen en mensenkennis zijn van groot belang. "Je hebt met zoveel verschillende mensen te maken. Artiesten zijn creatieve mensen en hebben ieder hun eigen gebruiksaanwijzing. Die gebruiksaanwijzing geldt bijvoorbeeld weer niet voor technici in een theater, die benader je weer op een andere manier. Je bent de spin in het web, dus je moet met iedereen goed kunnen communiceren en samenwerken."
Problem solver
Hoe goed je alles ook van tevoren probeert te plannen, er lopen altijd dingen anders. Al die problemen, groot en klein, komen bij de tourmanager terecht. Zo had ik laatst een belangrijke show met een act waarbij we voor het eerst een nieuwe lichtset mee hadden. "Ik had van tevoren gecheckt hoe hoog de deuren bij de zaal en bij de loading dock waren. Het zou allemaal makkelijk passen, maar bij aankomst bleken de deuren lager te zijn. De lichtman kwam op mij af met de mededeling: dit gaat niet passen. Dan is het mijn taak om in samenwerking met je eigen crew en huiscrew tot een oplossing te komen. Uiteindelijk hebben we alles los moeten schroeven en stond alles netjes op het podium. Van die momenten krijg ik een rush als het wordt opgelost!"
Het is op dat moment ook de taak van de tourmanager om de band zo min mogelijk te belasten met deze problemen. Zij moeten zich volledig kunnen focussen op hun show. Uiteindelijk stond de act met de gehele lichtset op het podium te shinen en stond Carlijne aan de zijkant met een grote glimlach te kijken. Weer gelukt!
RONDÉ tijdens 3FM Awards 2017, Carlijne aan de zijkant