Jongeren minder gevoelig voor reclame dan volwassenen
- Nieuws
- Jongeren minder gevoelig voor reclame dan volwassenen
Een gesponsord programma op tv, een reclameartikel op een website of sluikreclame in de filmpjes van een YouTuber. Er is veel te doen over de beïnvloeding van reclame.
Nu blijkt uit nieuw onderzoek dat al die reclames misschien wel minder invloed op jongeren hebben dan op volwassenen. Het nieuwe onderzoek, uitgevoerd door SWOCC, liet jongeren tussen de 13 en 17 jaar kijken naar drie programma’s van MTV. Eén daarvan was gesponsord door een schoenenmerk. Eén groep kreeg wel te horen dat het om een gesponsorde aflevering ging, het andere deel van de jongeren niet.
Weinig effect
Wat bleek? Jongeren trekken zich weinig aan van de sponsormelding. Ze werden niet positiever of negatiever over het merk dan de jongeren die de melding niet zagen. En ze begrepen goed dat die sponsormelding er was met de bedoeling om iets te verkopen. Een soortgelijk onderzoek werd eerder gedaan onder volwassenen. Zij gingen negatiever kijken naar het merk als ze de sponsormelding zagen én hadden minder goed door dat er reclame werd gemaakt in het gesponsorde programma.
YouTube-regels
Die uitkomsten zijn interessant, omdat er de afgelopen jaren veel te doen is geweest over stiekem reclame maken onder YouTubers. Ook zij prijzen vaak producten aan in hun filmpjes. De YouTubers krijgen betaald omdat te doen, maar dat wordt vaak niet goed aangegeven. Het Commissariaat voor de Media wil daarom dat er regels komen voor het maken van reclame in YouTube-videos.
De mensen van Mash-Up hebben daar een toffe serie videos over gemaakt: wat verdient een Youtuber nou eigenlijk écht met views, merchandise & reclame?
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Gerelateerd
HUMAN
Voel de beat: op ADE kunnen dove en slechthorende mensen genieten van muziekHUMAN
Sannes zoontje Jelte (4) gaat dood: "Mijn gezin zal nooit meer compleet zijn"HUMAN
Chibi Ichigo deelt haar mentale gezondheidstips tijdens #OpenUpHUMAN
Marijn (15) is dé stem van de vrijheid: "We moeten leren van het verleden"