Naar cookieinstellingen
HUMAN

Platinum Tickets, wie verdient daar aan? "Ik betaalde €150 meer zonder extra voordelen"

foto: 3FMfoto: 3FM
  1. Nieuwschevron right
  2. Platinum Tickets, wie verdient daar aan? "Ik betaalde €150 meer zonder extra voordelen"

€170 betalen voor een concertticket waar de persoon naast je €80 voor heeft betaald. Herkenbaar? Je bent niet de enige. Bij deze zogeheten Platinum Tickets betaal je meer geld zonder extra voordelen. 3FM HUMAN vroeg de 3FM luisteraars wat ze hier van vinden en ging op onderzoek uit of Platinum Tickets eigenlijk wel verkocht mogen worden en waarom dat gebeurt.

Platinum Tickets zijn al een tijd te vinden op de Nederlandse muziekmarkt. Bij grote concerten en evenementen worden ze aangeboden tijdens de kaartverkoop. Deze trend, overgewaaid vanuit de Verenigde Staten, houdt in dat je meer betaalt voor een concertticket wanneer er veel interesse is in het concert.

Wat zijn platinum tickets?

Platinum tickets zie je vooral bij concerten of evenementen waar veel interesse in is. De prijzen zijn variabel en worden bepaald door vraag en aanbod. De Platinum Tickets gaan in de verkoop op het moment dat blijkt dat er veel vraag is. Als de vast geprijsde tickets uitverkocht zijn, wordt er gekeken naar hoeveel interesse er is voor de tickets. Op basis daarvan wordt de prijs van een Platinum Ticket bepaald. Het prijsverschil hoeft niet alleen voor de voorste rij te gelden of voor de beste plaats. In alle rangen wordt gekeken naar de zogenoemde marktwaarde, legt Mojo uit.

Op 16 januari reageerden 1500 van jullie op onze Stories.

foto: 3FM

Op 16 januari 2024 reageerden 1611 van jullie op onze Stories

Toegestaan?

In onze Instagram-stories liet 88 procent van jullie weten dat jullie de Platinum Tickets oneerlijk vinden. Vele van jullie vroegen je ook af of de verkoop van Platinum Tickets eigenlijk wel mag.

3FM HUMAN heeft contact gezocht met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Ze gaven aan dat het gebruik van variabele ticketprijzen is toegestaan en niet beperkt blijft tot de culturele sector. Denk bijvoorbeeld aan de variërende prijzen van een hotelkamer of vliegtickets. Het ministerie is op de hoogte van de ontwikkelingen rondom variabele ticketprijzen en staat hier niet negatief tegenover, omdat het op dit moment niet aan specifieke regels gebonden is. Uiteraard mogen consumenten bij variabele ticketprijzen niet misleid worden, laat het ministerie weten.

"Dat doen we onder andere door gesprekken te voeren, contacten te onderhouden en advies in te winnen bij andere departementen met expertise op het gebied van monitoring," laat het ministerie weten in een reactie.

Josephine (42) had niet door dat ze betaalde voor Platinum Tickets

foto: Josephine

Josephine

Via Instagram lieten jullie weten dat er veel onduidelijkheid is rondom de Platinum Tickets. Vaak werden Platinum Tickets gekocht in de veronderstelling dat je er mooiere betere plekken voor terug zou krijgen.

Net zoals Josephine (42), die zo'n €150 méér betaalde voor een Platinum Ticket. Ze dacht dat ze hiervoor betere stoelen zou krijgen. "Later besefte ik dat ik veel te veel geld had betaald voor het concertticket. Bij de tweede show had ik namelijk wel betere stoelen en had ik ook betaald voor Platinum Tickets. Toen voelde ik me genaaid."

Bij de Consumentenbond zijn ze het helemaal met jullie eens en begrijpen ze het probleem. Gerard Spierenburg, woordvoerder van de Consumentenbond, vindt het concept rondom Platinum Tickets ook onduidelijk. "Door het woord ‘Platinum’ lijkt het alsof je er iets extra’s voor krijgt, maar dat is niet zo. Dit kan frustrerend zijn."

Mojo Concerts is van mening dat Platinum Tickets niet onduidelijk zijn. Volgens de organisatie wordt er duidelijk over gecommuniceerd op de website van Ticketmaster, en je ziet zelf dat je een Platinum Ticket koopt bij het bestellen. Mojo Concerts begrijpt wel dat de naam 'platinum' verwarrend kan zijn.

Hoe zijn Platinum Tickets ontstaan?👇

Woordvoerder van Mojo Concerts, Shally Hurkmans, legt uit dat de Platinum Tickets zijn ontstaan doordat artiesten zagen hoe de concerttickets door andere partijen werden doorverkocht en er met de opbrengst vandoor gingen. Van dit geld zien de artiesten zelf niets terug. "Het gaat erom dat de grote bedragen van de tickets nu in handen zijn van andere partijen. De artiest doet ook gewoon zijn werk dus het zou eerlijk zijn als ze zelf die opbrengst verdienen.

Door die realisatie zijn de artiesten beter gaan kijken naar de organisatie van een tour. Dat heeft ertoe geleid dat artiesten de Platinum Tickets zijn gaan aanbieden bij de verkoop voor de concerten.

En Ticketmaster dan?!

Vele van jullie vroegen je af of Ticketmaster extra verdiend aan de Platinum Tickets. De woordvoerder van Ticketmaster laat in een reactie weten hoe de prijzen van concerttickets worden bepaald. "Promotors werken samen met artiesten en hun teams om prijzen vast te stellen die voor hen het meest logisch zijn, of het nu marktprijzen of vaste prijzen zijn. Ticketmaster bepaalt de prijs van beide soorten tickets niet."

Op de vraag of Ticketmaster er extra aan verdiend, heeft de redactie van 3FM HUMAN helaas geen antwoord gekregen.

Giovanni (21) vindt dat er een maximumprijs voor Platinum Tickets moet komen

foto: Giovanni

Giovanni

Giovanni (21) betaalde €168 voor de Platinum Tickets van Olivia Rodrigo, om er vervolgens achter te komen dat anderen daar €90 voor hadden betaald. Giovanni begrijpt waarom artiesten de Platinum Tickets inzetten, maar hij vindt dat het niet uit de hand moet lopen met de hoge prijzen. "Ik vind dat er een regeling moet komen waarbij de servicekosten dan omlaag gaan, of dat er een maximumbedrag wordt ingesteld met niet meer dan twintig procent boven de normale ticketprijs. Anders moet er een betere oplossing komen, want nu worden ticketkopers benadeeld."

Vrije markt

Dat die maximumbedragen er gaan komen, lijkt onwaarschijnlijk. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap geeft aan dat de bepaling van variabele ticketprijzen volledig aan de markt overgelaten wordt. Ook Spierenburg van de Consumentenbond vertelt waarom er weinig te doen valt tegen de variabele ticketprijzen. "Je mag als ondernemer zelf de prijs bepalen van je product. Dat is de kern van de vrije markt en zo werkt het nou eenmaal. Het gaat vooral om de grotere bedrijven en promotors die hier goed op inspelen en het is heel lastig om daar een stokje voor te steken."

Shally Hurkmans, woordvoerder Mojo Concerts, vertelt dat een concertbezoek toegankelijk zal blijven. "Het grootste gedeelte van de tickets die worden verkocht, zijn niet Platinum. Artiesten willen ook dat het concert betaalbaar blijft. Dus er zullen altijd lagere ticketprijzen worden aangeboden bij de verkoop."

Ticketmaster laat in hun reactie weten waarom er dynamisch met de prijzen van tickets wordt omgegaan. "Door de prijzen van de voorste plekken in een zaal vast te stellen op de marktwaarde, kunnen artiesten de achterste plekken in een zaal voor een lagere prijs aanbieden."

Inge (23) spreekt altijd met haarzelf een maximumbedrag af voor een concertticket

foto: Inge

Inge

Op de Instagram-stories liet een groot deel van jullie weten dat jullie weigeren te betalen voor een Platinum Ticket, bijvoorbeeld omdat jullie het belachelijk vinden. Ook Inge (23) is daar één van. "De hoge prijzen vind ik afzetterij. Ik spreek altijd met mezelf een maximumbedrag af van honderd euro dat ik mag uitgeven aan een concertticket. Platinum Tickets gaan daar vaak overheen. Ik weiger zoveel geld uit te geven aan een concertticket."

Meer betalen in de toekomst?

Spierenburg van de Consumentenbond laat weten dat de toegankelijkheid van concerten misschien wel in het gedrang komt door Platinum Tickets. "Het is aan de consumenten zelf om af te wegen of ze het geld ervoor over hebben. Dit kan in de toekomst problemen opleveren doordat consumenten kunnen afhaken vanwege de hoge prijzen en het niet willen betalen. Hopelijk leidt dit ertoe dat de prijzen weer een beetje normaliseren."

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO 3FM

NPO 3FM gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.