Naar cookieinstellingen
HUMAN

Zo ging de 113-training met zes 3FM-DJ's

  1. Nieuwschevron right
  2. Zo ging de 113-training met zes 3FM-DJ's

3FM wil het taboe rondom praten over psychische problemen en suïcidale gedachtes doorbreken. Daarom koppelen we de track van Logic aan het telefoonnummer van de Nederlandse zelfmoordpreventielijn: 0900-0113. In dat kader kreeg een zestal DJ's een suicidepreventietraining, verzorgd door een trainer van 113.

Af en toe komt het voor dat mensen in de media te maken krijgen met mensen met suïcidale gedachtes. Bijvoorbeeld in een 3FM-uitzending. Heel af en toe belt er iemand die niet lekker in zijn of haar vel zit, maar soms ook iemand die het leven niet meer ziet zitten. Hoe reageer je dan als DJ?

Da’s best lastig. En daarom gingen Matthieu, Jorien, Rob, Lieke, Sophie en Herman op Suïcidepreventietraining Gatekeeper via de 113 Academy. Gatekeepers zijn mensen die een sleutelrol kunnen vervullen in het begeleiden van mensen met zelfmoordgedachtes naar professionele hulp.

Ervaringen

De ene DJ heeft wel ervaring met zelfmoord in de naaste omgeving, de ander niet. “Ik ben een heel positief mens,” vertelt Matthieu. “Dus ik vind het heel erg lastig om me in te leven in de mensen die het leven niet meer zien zitten.”

Daar sluiten meerdere DJ’s zich bij aan. Hoe reageer je op iemand met suïcidale gedachtes in een live uitzending? En hoe lang voer je zo’n gesprek voordat je degene doorverbind met een professional? Moet je zo’n gesprek überhaupt wel live voeren? Dat zijn allemaal vragen die onze DJ’s hebben.


(3FM-DJ Sophie Hijlkema)

Taboe doorbreken

“Zo’n gesprek is ook lastig,” geeft trainer psycholoog Joris aan. “Aan de ene kant wil je als radiomaker een taboe doorbreken en je open stellen, maar aan de andere kant moeten dit soort verhalen niet geromantiseerd worden.”

Aan de hand van stellingen gaat de psycholoog aan de slag. “Zelfmoordgedrag betekent dat iemand dood wil. Is dat waar of niet waar?” Het valt even stil. “Niet waar,” zegt Herman. “Ik heb ooit gelezen dat er op plekken waar veel mensen zelfmoord plegen, blokken gezet worden. Doordat er blokkades zijn, worden mensen aan het denken gezet, en willen toch wél blijven leven.”


(3FM-DJ Herman Hofman)

Geen wens

Psycholoog Joris bevestigt dat. “Het gaat niet om een wens om dood te zijn. Het gaat erom dat iemand zich zo klote voelt, dat zelfdoding de enige uitweg lijkt. Het is het enige waar diegene nog controle over heeft, voor zijn of haar gevoel.”

Niet alle DJ’s hebben ervaring met bellers met depressieve klachten. Maar ze willen wel weten wat ze moeten doen als er iemand belt. Daarom wordt er een gesprek geoefend. Joris stelt zich op als beller. “Hallo met de radio," zegt Rob. “Hallo…?” reageert Joris verlegen. Vervolgens gaat het gesprek per DJ verder. Iedereen stelt een om de beurt een vraag.

Ingetogen

Wat het gesprek lastig maakt, is dat Joris heel ingetogen blijft. Wat vraag je wel en wat niet? En op welk moment kun je hem het beste doorverwijzen naar een professional? “Ik ben mijn baan kwijt en mijn vrouw is bij me weg…” vertelt Joris. “Wat voor baan had je?” vraagt Herman.

Geen praktische vragen

Joris stopt het nagespeelde belgesprek even. “Ga geen praktische vragen stellen als: Wat voor werk deed je? Deze gesprekken hebben mensen – tot vervelends toe – al vaak gehad.

“Als mens hebben we heel snel de neiging om het op te lossen. Om mensen ‘om te praten’. Dingen zeggen als: 'Nee joh! Het komt wel goed.' Of: 'Ga anders even sporten? Dat helpt bij mij altijd goed!'” Iedereen lacht begrijpelijk, eigenlijk is het heel gek om zoiets te zeggen.

Héél veel proberen

“Dat kan heel negatief werken,” vertelt Joris. “Denk je dat iemand met suïcidale gedachtes niet al héél veel geprobeerd heeft? Iemand voelt zich gewoon heel erg klote om een bepaalde reden. Hij of zij zocht al naar oplossingen, maar het lijkt alsof niks werkte. Zelfdoding lijkt dan de enige optie.”

“Het belangrijkste is dus, om in zo’n gesprek iemand gewoon te laten spreken. Ze zijn emotioneel over hun eigen situatie. En die emotie mag er zijn. Laat iemand emotioneel zijn, en probeer het niet op te lossen. Zeg dingen als: Wat vervelend voor je, of: Ik vind het heel dapper dat je dit vertelt.”

Blijf authentiek

Sophie knikt. “Het is super belangrijk om op de juiste manier te reageren. Ik heb nog nooit zo’n gesprek gehad, maar dat lijkt me best eng.” Psycholoog Joris: “Dat is ook super eng. Ik weet mijn eerste gesprek nog als de dag van gisteren. Dat maakt niet uit. Blijf gewoon jezelf. Blijf authentiek. Bij iedereen verloopt zo'n gesprek anders. Er is geen standaard vraag-antwoordvolgorde. Reageer sympathiek. En dat zal degene aan de andere kant merken.”

“Onthoud dat je geen zorgprofessional bent. Je kunt met iemand praten. Er voor iemand zijn. Dat is genoeg en dat is wat iemand nodig heeft op zo’n moment. Iemand wil nog leven, anders zou diegene niet met jou bellen.”

Meer info

* Heb jij zelf gedachten over zelfmoord, klik dan hier.
* Maak jij je zorgen over postings die iemand online doet, klik dan hier.
* Maak jij je zorgen om iemand anders, klik dan hier.
* Heeft iemand om je heen gedachten aan zelfmoord, klik dan hier.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO 3FM

NPO 3FM gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.