6 dingen die we leerden van onze #onwijs-podcast
- Nieuws
- 6 dingen die we leerden van onze #onwijs-podcast
Wat is nou eigenlijk een betrouwbare bron? En hoe weet je of een influencer geld verdient aan een post of YouTube-video? Ehhh ja, dat zijn moeilijke vragen. Dinja Pannebakker stelt ze allemaal in de nieuwe Tussenuur podcast over mediawijsheid.
Check hier de podcast!
Zestig procent van de Nederlandse jongeren herkent een sponsorpost op Instagram niet en weet niet dat YouTubers geld verdienen aan hun video’s. Dat blijkt uit onderzoek van Mediawijzer.net. Reden genoeg voor Dinja Pannebakker om een podcast te maken over mediawijsheid, #onwijs dus. Check hier alles van #onwijs.
Daarom nodigt ze vier jongeren uit die op hun eigen manier met mediawijsheid bezig zijn. Van internetveiligheid tot cyberpesten en van online meldpunten tot betrouwbare bronnen: er komen handige tips voorbij! Wij zetten ze even op een rij.
#1. Kijk naar de hashtags
Aniek Breevoort van Mediawijzer.net vertelt over het onderzoek dat zij en Kantar Public deden naar mediawijsheid. Maar liefst zes op de tien jongeren herkent een gesponsorde post op Instagram niet. Aniek: “Niet boven elke gesponsorde post staat betaald partnerschap. Soms prijzen ze ook een product of kledingstuk aan. Als er dan #spon, #sponsor of #ad staat, weet je dat de desbetreffende persoon betaald wordt om dit te posten.”
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
#2. Wees kritisch als iemand laaiend enthousiast is over een product
Mocht er geen #spon bij staan en prijst iemand mega enthousiast een product aan, kun je je gerust afvragen of er geld aan verdiend wordt. Aniek: “Als iemand bijvoorbeeld een lippenstift of een game ‘test’ in een video en er vervolgens héél enthousiast op reageert, kan het best dat diegene wordt betaald voor de video.”
#3. Pas op met wat je op social media plaatst
“Als je een post verwijdert op Instagram, Twitter of Facebook betekent het niet dat het helemaal weg is,” vertelt Mohammed Charridi (16). Hij leert hacken bij de Cyberwerkplaats. “Als je iets op social media hebt gepost, zal het ook altijd op internet blijven staan. Hackers kunnen altijd bij die informatie. Denk dus goed na over wat je online zet.”
#4. Zoek hulp als er iets online mis gaat
Er zijn allerlei meldpunten voor als er iets mis gaat. Als jij of iemand anders in contact komt met een loverboy (pooierboy) en je maakt je zorgen is er Meldpunt loverboys. Vivianne Maas (21) is lid van de Digiraad en praat met Dinja over online veiligheid. “Als ik een probleem zou hebben met een loverboy, zou ik liever niet met mijn ouders erover praten. Bij een online meldpunt kun je advies vragen als je even niet weet wat te doen.”
#5. Maak screenshots
“En stel dat er nare dingen gebeuren online, maak dan screenshots van alles wat er gebeurt,” vult Aniek aan. “Zo heb je altijd bewijs van wat er allemaal is gebeurd en gezegd. Als het uit de hand loopt, kun je deze bewijzen laten zien aan de politie.”
#6. Zoek naar goede bronnen
Ook Madeleijn van den Nieuwenhuizen (27) van het Instagramaccount @zeikschrift geeft tips betreft mediawijsheid. “Veel mensen halen hun nieuws van sociale media. Dat is prima, maar dan moet je wel zeker weten dat de mensen en/of platforms die je volgt betrouwbare informatie geven. Zorg er dus voor de mensen waar jij je nieuws vandaan haalt expert zijn in een bepaald thema of bij een betrouwbaar platform werkt.”
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.