Naar cookieinstellingen
HUMAN

Niet alle moslima’s dragen een hoofddoek (maar dat lijkt wel zo)

foto: Beeld: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Niet alle moslima’s dragen een hoofddoek (maar dat lijkt wel zo)

Fotograaf Çigdem Yüksel onderzocht 4.482 ANP-foto’s onder de zoekterm ‘moslima’. Het beeld dat daaruit rolde, is voornamelijk eenzijdig en stereotyperend: bijna altijd heeft de moslima een hoofddoek op, loopt ze buitenshuis en wordt ze gefotografeerd als een gespot dier. Wie draagt verantwoordelijkheid voor deze beeldvorming, welke rol speelt het ANP hierbij en, belangrijker: wat doen we eraan?

Fotograaf Çigdem Yüksel (31) verbaast zich al jaren over media die in nieuwsberichten eenzijdige en stereotyperende foto’s gebruiken, waarin het clichébeeld van de moslima wordt bevestigd. Daarom besloot ze onderzoek te doen naar foto’s die de afgelopen dertig jaar zijn gepubliceerd in de beeldbank van het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP), sinds mensenheugenis het grootste en meest invloedrijke persbureau van Nederland. De beeldbank wordt het vaakst gebruikt door andere nieuwsorganisaties om hun artikelen te illustreren.

Uit de resultaten van de 4.482 onderzochte foto's blijkt dat vrijwel alle vrouwen in de foto’s een hoofddoek dragen (82%) en op straat, op de markt of in het openbaar vervoer zijn gefotografeerd (94%). "De moslimvrouwen zijn vaak niet herkenbaar of van een afstand gefotografeerd waardoor het lijkt alsof ze ‘gespot’ zijn,” zegt Çigdem. "Ik noem dat safari-foto's."

Slechts drie procent van de foto’s laat moslimvrouwen met een beroep zien, maar dat zijn vaak caissières, leraressen of schoonmaaksters. "Bovendien worden moslima’s niet in hun eigen sociale omgeving vastgelegd," zegt Çigdem. "Denk aan een moeder die haar kind helpt met huiswerk."

Çigdem Yüksel. Beeld: Çigdem Yüksel

‘GOH, WAT SPREEK JIJ GOED NEDERLANDS!’

Volgens Çigdem zorgt zulke stereotyperende beeldvorming ervoor dat moslima’s bij vooral witte mensen vooroordelen moeten ontkrachten. "Zo zouden moslima’s niet goed Nederlands kunnen. Als jij dat wel kan, krijg je daar een verbaasde opmerking over. ‘Goh, wat spreek jij goed Nederlands zeg! Je kunt helemaal niet horen dat jij Turks bent.’ Je moet elke dag vechten tegen iets dat je niet bent."

Çigdem vindt dat beeldvorming invloed heeft hoe mensen naar jou kijken, maar ook hoe jij naar jezelf kijkt. Representatie is daarbij belangrijk. "Als jij jezelf en je eigen omgeving niet terugziet als arts of politicus, bestaat die wereld niet voor je. Dat nestelt zich onbewust in je gedachten, wat ertoe kan leiden dat je gaat geloven dat jij nooit op zo’n positie terecht kunt komen."

VERANTWOORDELIJKHEID

Volgens Çigdem ligt de verantwoordelijkheid om deze negatieve beeldvorming tegen te gaan bij drie partijen: de fotograaf, het ANP en de nieuwsredacties zelf. Dat vindt ook Gerard de Kloet, Chef NOS Online. "De hele keten werkt met elkaar samen. De fotograaf moet de juiste tags en omschrijvingen geven aan de foto’s, zodat hij ze niet een andere associatie geeft dan de werkelijkheid. Het ANP is er om dit te controleren en om te zorgen dat er een uiteenlopend aanbod is, waardoor je minder bij stereotyperend beeld uitkomt. En de klant, de redacteur, heeft de verantwoordelijkheid dat het beeld overeenkomt met de inhoud van een artikel."

De Kloet noemt ‘te weinig aandacht’ en ‘tijd’ als oorzaken van het clichébeeld waaraan redacteuren onbewust meewerken. "We maken veel berichten onder hoge druk. Dit zeg ik niet om het recht te praten, maar er zijn veel dingen waar je als redacteur op moet letten. De inhoud van je artikel, maar ook je eindredacteur die wil dat het snel op de website komt en dan kan er soms te weinig aandacht zijn om even stil te staan of het beeld representatief is."

DIVERS BEELD BINNEN ANP

Bas van Beek, directeur van het ANP, erkent dat sprake zou kunnen zijn van stereotypering binnen de beeldbank. Maar dat vind je volgens hem alleen als je zoekt op de term ‘moslima’. "Çigdem heeft naar ruim vierduizend beelden gekeken die de tag moslima hebben, terwijl we honderdduizenden foto’s hebben van moslima’s, maar die niet als zodanig zijn getagd."

Dit maakt het zoeken naar uiteenlopende en representatieve foto’s voor nieuwsorganisaties zoals de NOS lastiger. "Het kan zijn dat deze beelden van moslima’s bestaan, maar dat wij ze niet goed kunnen vinden,” zegt Gerard de Kloet. "Ik heb met Bas van Beek plannen gemaakt hoe onze redactie beter onderwezen kan worden over het systeem van het ANP. Als we getraind worden om op andere zoektermen te zoeken, hebben redacteuren meer aandacht om een divers straatbeeld te vinden."

Een voorbeeld waar een moslima onherkenbaar 'gespot' wordt

COMMERCIËLE MOLEN

Volgens het ANP bestaan diverse beelden van moslima's dus wel degelijk, hoewel fotografen in Çigdems onderzoek aangeven dat deze niet verkopen. Bas van Beek bevestigt dit. “De voorkeur van nieuwsredacties ligt bij een foto van een moslima met een hoofddoek, want dan zie je in een oogopslag waar het over gaat.”

"Nieuwsredacties onderschatten de lezer als zij ervan uitgaan dat de lezer gelijk moet zien dat het om een moslima gaat," zegt Çigdem. "Dit is de commerciële molen waarin fotografen meedraaien en waar zij ervoor kiezen om het eenzijdige clichébeeld te reproduceren omdat dat geld oplevert.”

Bij de NOS is er een actief beleid om een divers straatbeeld uit te dragen. "Onze gesprekken gaan niet zo: 'Er is moslimnieuws, dus we moeten een foto van een vrouw met hoofddoek toevoegen'," zegt Gerard de Kloet. "En je wil ook voor de diversiteit aan beeld een foto van een moslima bij algemene artikelen, zoals de zorg, publiceren. Daarin bedenken we ook of dat logisch is, of misschien geforceerd."

HOE WERKT DAT, UPLOADEN IN HET ANP?

Hoe werkt dat eigenlijk, foto’s uploaden bij het ANP? “Een fotograaf moet beelden zelf uploaden in de beeldbank,” zegt Çigdem. “Bij elke foto voeg je een omschrijving toe. Je geeft context wat er te zien is, zodat fotoredacties dat ook in een oogopslag zien. Daarnaast plaats je tags waar journalisten op kunnen zoeken in de zoekmachine van ANP."

Uit onderzoek blijkt dat de toegevoegde tags en omschrijvingen niet altijd objectief zijn en soms niets te maken hebben met de context van de foto. "Zo komt het voor dat bij foto's van gesluierde vrouwen op de markt, woorden als 'islamisering' en 'inburgering' worden toegevoegd," zegt Çigdem. Waarom doen fotografen dat? "Ze willen hun foto vindbaar maken om te verkopen, dus voegen ze tags toe die te maken hebben met het maatschappelijk debat."

Een voorbeeld waar een moslima onherkenbaar 'gespot' wordt in een marktsetting

CHECK BIJ DE VOORDEUR?

Heeft het ANP dan geen check bij de voordeur van foto’s en tags? "Als de fotograaf onjuiste omschrijvingen en tags toevoegt aan een foto, zien wij dat in eerste instantie niet," zegt Bas van Beek. “We proberen bij het ANP de homepage te checken op nieuwe beelden die binnenkomen. Als we rare dingen zien, van verkeerde data tot foutieve tags en omschrijvingen, grijpen we in en gaan we het gesprek aan. We hebben zelfs een aantal fotografen die zijn doorgeslagen in het taggen en zij mogen niks meer publiceren."

Kan de controle beter? "Ja, we moeten eigenlijk op sommige tags een alert zetten,” zegt van Beek. “Dus als iemand een foto uploadt met de tag ‘salafisme’, moet het ANP checken of dit overeenkomt met de context van de foto. We zijn ook met software en kunstmatige intelligentie bezig die bij geüploade foto’s een percentage geeft hoe divers het beeld is. Foto’s van moslima’s op de markt kunnen dan gelabeld worden als ‘niet-divers’. Maar dit zal nog veel tijd en geld kosten."

OPLOSSING = BEWUSTWORDING

Çigdem wil bewustwording bij alle drie de partijen om blinde vlekken en stereotyperingen te herkennen. “De oplossing zit hem in geld investeren in een traject, waarin je personeel traint in het herkennen van stereotypes en die bereid zijn hun eigen blinde vlekken en vooroordelen af te breken. Ik wil niet alleen moslima’s zien bij onderwerpen die te maken hebben met inburgering of het geloof, maar ook bij berichten over klimaatverandering of de zorg. De ideale situatie is dat het ANP, de fotograaf en beeldredacties deze slag maken."

Beeldvorming bepaalt hoe anderen naar jou kijken, maar ook hoe jij naar jezelf kijkt. Dus, de volgende keer dat jij je krant of smartphone opent en een ANP-foto van een moslima bij een artikel ziet, bedenk dan hoe representatief deze is.

Ben jij een jonge moslima en denk je: hé, ANP, mij mag je fotograferen! Stuur dan een mailtje naar beeldproducties@anp.nl.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO 3FM

NPO 3FM gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.