Naar cookieinstellingen
HUMAN

Roos (30) is docent en kwam thuis te zitten met een burn-out

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Roos (30) is docent en kwam thuis te zitten met een burn-out

Roos (30) studeerde psychologie en werkte een aantal jaar in het bedrijfsleven. Ze besloot de overstap te maken naar het onderwijs, maar het werk als docent werd haar te veel. Ze kwam vorig jaar thuis te zitten met een burn-out. Inmiddels geeft ze weer Nederlands en is ze mentor van een eindexamenklas. Maar ze ervaart nog steeds enorme werkdruk. Tussenuur sprak haar.

Alles draaiende houden

De eerste weken van van haar burn-out werd ze nog elke dag gebeld. "Er werd van me verwacht dat ik zelf nog lesplannen zou aanleveren en toetsen zou nakijken. Ik moest ervoor zorgen dat alles draaiende werd gehouden tijdens mijn afwezigheid, maar dat was précies wat niet meer ging!"

(Bron: ANP)

Daarnaast werd er elke keer tegen haar gezegd dat ze moest terugkomen, dat de school zou gaan re-integreren, zonder tussenkomst van een arbo-arts. "Dat was volgens hen niet nodig. Ik heb écht moeten vechten om met een arbo-arts te praten en een redelijk integratietraject te krijgen. Toen dat niet ging, heb ik mijn ontslag ingediend en ben ik ergens anders gaan werken."

Niet alles lukt

Ondanks dat ze nu weer lesgeeft, ervaart ze nog steeds enorme werkdruk. "Het is vooral alles wat er náást het lesgeven nog bij komt kijken. Soms denk ik: wat was het leven makkelijk toen ik voor een bedrijf werkte."

Beter voorkomen dan genezen

Ze denkt dat haar burn-out voorkomen had kunnen worden als er meer begrip was geweest voor het feit dat niet altijd alles lukt. "Je wordt er continu aan herinnerd dat je dingen nog moet doen en de focus ligt vooral op dat wat je niet doet." Om die focus te verminderen, zou het aantal taken naar beneden moeten.

(Bron: Pexels)

Ze merkt dat je in het onderwijs heel veel dingen heel goed moet kunnen. Door haar perfectionisme werkte dat niet goed. “Je moet in staat zijn om oudergesprekken te voeren, administratie op orde houden en alles vastleggen, contacten onderhouden met externe instanties en klassenuitjes organiseren. Dat komt allemaal nog bovenop het lesgeven.”

Zo efficiënt mogelijk werken

Roos is nooit klaar, en dat heeft vooral met het administratieve gedeelte te maken. "Het zijn dingen die niet eens met Nederlands te maken hebben, maar die je wél doet omdat je wilt dat je leerlingen zo veel mogelijk bereiken op een zo efficiënt mogelijke manier. Daardoor moet ik al mijn nakijkwerk in één weekend proppen, wat betekent dat ik eigenlijk gewoon zes dagen per week werk. Altijd. Elke week."

Enorme werkdruk

Ook haar collega’s ervaren continu een enorme werkdruk, wat volgens Roos flink naar beneden moet. Op haar school is nu een soort 'wisseling van de wacht' gaande. De ene docent is terug, maar de volgende ligt er alweer uit. Volgens Roos melden docenten zich vaker ziek als ze overbelast zijn. Daardoor vallen er lessen uit en worden er mensen voor de klas gezet zonder de juiste diploma's. Vervolgens zijn leerlingen de dupe. "Ik merk daardoor écht dat mijn leerlingen minder kunnen. Er ontstaan gaten in hun kennis en de kwaliteit van onderwijs gaat achteruit."

(Foto: lerarenmanifestatie Den Haag, oktober 2017 - Bron: ANP)

Het tekort aan docenten speelt volgens haar een grote rol. "Zolang het aantal docenten te laag is, zou het aantal lesuren ook omlaag moeten." Maar dit is geen blijvende oplossing, want leerlingen krijgen dan te weinig les. "Je moet kijken naar de examennormen: komen die overeen? Als ik mijn klas nu geen les zou geven, zouden ze dan écht stof missen?"

Werkveld

Een salarisverhoging zou volgens Roos helpen om het beroep van docent aantrekkelijker te maken. "Met meer docenten kun je écht de kwaliteit verbeteren. Ik hoop dat het docentschap ergens weer aantrekkelijker wordt gemaakt, want ze zijn er niet meer! De VU is zelfs gestopt met de opleiding Nederlands."

(Foto: lerarenmanifest Den Haag, oktober 2017 - Bron: ANP)

Op docentenopleidingen wordt de werkdruk volgens Roos vast benoemd, maar docenten ervaren dit pas écht als ze aan het werk zijn. "Een stage is het heel anders dan wanneer je fulltime alle klassen draaiende moet houden. Ik denk dat het 'm in het werkveld zit. Tijdens je stage denk je: het loopt hartstikke lekker, ik heb nergens last van, maar dan geef je les aan één klas. Ik geef les aan zes klassen, dat is een wezenlijk verschil!"

Plezier in je werk

Er moet volgens Roos meer coaching komen, waarin leerkrachten tips krijgen om het werk voor henzelf makkelijker te maken. "Ik heb het allemaal zelf uit moeten vinden, hè? Dat is ook prima, daar leer je veel van. Maar sommige collega's vinden het nooit uit en gaan gewoon elke dag met tegenzin naar hun werk, omdat het niet loopt." Ze denkt dat coaching enorm kan bijdragen aan het werkplezier van docenten. "Werkplezier is uiteindelijk enorm belangrijk."

(Bron: Pexels)

Staking

Roos gaat zelf niet staken tijdens de landelijke onderwijsstaking op 15 maart, maar staat zeker achter de principes. "Mijn vakbond doet niet mee aan de onderwijsstaking, maar anders had ik het ook niet gedaan. Al mijn lesuren zouden dan vervallen, die ik op een later moment nog recht zou moeten breien. Aan alle kanten verlies ik dus."

* Vanwege privacyoverwegingen is de naam van de docente in dit artikel gefingeerd.

Op vrijdag 15 maart staakt het onderwijs. 3FM-dj Sander Hoogendoorn organiseert daarom een opvang voor iedereen die niet naar school kan. Er zijn live-optredens van o.a. De Likt, Teske en Douwe Bob, verschillende workshops én er is een KNOW SHIT mini-bios. 3FM Tussenuur is er uiteraard bij. Jij ook?!

00:01
00:00
Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO 3FM

NPO 3FM gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.