Naar cookieinstellingen
HUMAN

Uit het oog: Verstandelijk beperkte Perez (32) wil toegankelijke coronavoorlichting

foto: Gehandicaptenzorg
  1. Nieuwschevron right
  2. Uit het oog: Verstandelijk beperkte Perez (32) wil toegankelijke coronavoorlichting

Voor ons is de coronacrisis soms al lastig te volgen, laat staan voor mensen met een verstandelijke beperking. Doordat de ene aandoening anders is dan de ander, is het voor zorginstellingen lastig om hun informatie aan te laten sluiten bij het niveau van hun cliënten. 3FM sprak een aantal mensen met een verstandelijke beperking over de coronavoorlichting van hun zorginstelling.

In 'Uit het oog' geven we aandacht aan groepen die zich in normale tijden al aan de rafelranden van de maatschappij begeven en door de coronacrisis helemaal buiten beeld dreigen te raken. Met deze serie proberen we deze groepen, zoals mensen met een verstandelijke beperking, in het zicht te houden en daarmee in ons hart.

Ondersteuning

De 32-jarige Perez Dalloe is cliënt bij Cordaan, een zorgorganisatie die ondersteuning biedt aan 20.000 mensen die zijn aangewezen op verzorging en verpleging, aan mensen met een verstandelijke beperking en aan mensen met chronische psychische problemen.


Foto: Perez Dalloe - Cordaan.

Naast zijn taak als ervaringsdeskundige bij VGZ Cordaan, zit Perez in het dagelijks leven op voetbal en G-atletiek en is hij MC bij De Special Social Club, dat feesten organiseert voor mensen met een beperking. Door de getroffen maatregelen ligt dat nu stil.

Hij begrijpt dat die zijn genomen, “want je weet niet wie besmet is en hoe het gaat lopen.” Zelf gaat Perez alleen naar buiten om boodschappen te doen en af en toe komt er een medebewoner op bezoek – uiteraard met anderhalve meter afstand.

Thuis blijven

De 47-jarige Richard Vlasblom, cliënt bij Philadelphia – dat verspreid over zo’n 530 locaties 8.200 mensen met een beperking ondersteund – kreeg te horen dat hij thuis moest blijven in zijn eigen woning.


Foto: Groep op woonlocatie Philadelphia

Hij komt enkel de deur uit voor boodschappen, of om zijn hond uit te laten. Af en toe gaat hij bij zijn broer op bezoek, de huishoudelijke hulp komt een keer per week langs en zo nu en dan belt hij met zijn moeder. “Zo heb ik toch nog een beetje aanspraak.”

Snel schakelen

Perez en Richard zijn door middel van een brief ingelicht over alle maatregelen die hun zorginstelling heeft getroffen. In de brief werd verteld hoe hun instelling handen en voeten geeft aan het beleid, waarin rekening wordt gehouden met de richtlijnen van het RIVM. Ook werd er verteld wat er van cliënten wordt verwacht. De instellingen hebben zelfs draaiboeken opgesteld, zodat er snel geschakeld kan worden als een medewerker of cliënt besmet is met het coronavirus.

Dichtbij huis halen

Die brief met maatregelen roept veel vragen op bij de cliënten. Vragen waar normaal begaafde mensen ook mee zitten, zoals: Wat als iemand corona krijgt? Wat als we helemaal niet meer naar buiten mogen? Welke consequenties heeft het op mij en mijn directe omgeving? De medewerkers van de zorginstellingen leggen vervolgens in hun eigen woorden uit wat er aan de hand is, waarbij ze de informatie afstemmen op het niveau van de cliënt. Soms zijn daar meerdere gesprekjes voor nodig.


Foto: ANP

Om het coronavirus bespreekbaar te maken onder mensen met een licht verstandelijke beperking, is het belangrijk om argumenten aan te dragen en inzichten te geven. “Haal het dicht bij huis, want het grote geheel is lastig te zien,” adviseert Cordaan, de zorginstelling van Perez. “Het is belangrijk dat mensen met een verstandelijke beperking kijken naar de consequenties op hun eigen omgeving. Als cliënten zich niet aan de maatregelen houden, kunnen ze hun omgeving – en daarmee de zorg voor zichzelf en andere cliënten – in gevaar brengen.”

Telefonische begeleiding

Een van de maatregelen die is getroffen, is dat de begeleiding nu telefonisch verloopt. “Normaal komt de ambulante begeleiding twee keer in de week een uur bij me op bezoek, maar nu vragen ze in een kort gesprek hoe het met me gaat en waar ik tegenaan loop,” vertelt Richard. Gelukkig kan hij zijn begeleider van Philadelphia altijd bellen, werkt zijn schoonzus in de zorg en kan hij 24/7 terecht bij DigiContact, een hulplijn waarop professionele begeleiders bereikbaar zijn als hij ergens mee zit. “Vanuit hen krijg ik voldoende informatie. Het is heftig, maar ik snap dat deze maatregelen worden genomen.”

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Steffie

Daarnaast kunnen mensen met een verstandelijke beperking voor informatie terecht bij Steffie: een website van de Rijksoverheid waarop zij een makkelijke uitleg over het coronavirus kunnen vinden.


Foto: screenshot corona.steffie.nl

Richard vindt de uitleg mooi, maar het meeste weet hij al wel. “Het is natuurlijk lastig te bepalen wat het niveau van iemand is.” Daar sluit Hans Willemsen, beleidsadviseur bij Cordaan, zich bij aan. “Een aantal cliënten zijn gewoon jongens en meiden van de straat. Zij vinden Steffie veel te kinderachtig. ‘Ik ben toch niet achterlijk,’ hoor je dan.”

'Kom niet in mijn aura, bitch!'

Cordaan heeft daarom gezocht naar filmpjes en uitleg die meer bij hen passen. “Een filmpje van Judeska die iedereen met een pan wil slaan die niet binnen blijft of een clip van Ali B die zich niet aan de maatregelen houdt, slaat veel meer aan bij de doelgroep,” denken Hans en zijn collega’s.

Het zou jongere cliënten veel meer aanspreken dan droge informatie, die ze vaak maar lastig kunnen verwerken. “Als Judeska constant schreeuwt dat je anderhalve meter afstand moet houden, komt die boodschap ook wel aan.”

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Cordaan Cribs

Hans ziet door alle maatregelen die zijn getroffen wel verandering in het gedrag van mensen met een verstandelijke beperking. “Ze zijn prikkelbaar, want hun sociale netwerk ligt nu plat. Daar worden ze onrustig van en de verveling slaat toe.”

Cordaan-cliënt Perez vermaakt zich gelukkig nog prima, vertelt hij. Vanuit huis werkt hij voor Cordaan bij jou thuis, een Facebookpagina waarop mensen met een beperking door middel van filmpjes met activiteiten toch van een leuk dagprogramma worden voorzien.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Zelf deelt hij tips hoe mede-cliënten zich niet hoeven te vervelen of hoe ze contact met anderen kunnen blijven houden. In de serie Cordaan Cribs geven hij en andere cliënten een virtuele rondleiding door hun woning.

Hallo Thuis

Doordat veel mensen met een verstandelijk beperking behoefte hebben aan structuur, doordat hun routine nu wegvalt, is Richards zorgorganisatie Philadelphia gestart met Hallo Thuis. Het informeert en vermaakt cliënten op een laagdrempelige manier met een dagelijks journaal, optredens, workshops, verhalen en filmpjes.

Richard vindt het – als cliënt van Philadelphia – mooi en uniek dat Hallo Thuis is opgezet, maar volgens hem is het veel te kinderachtig. “Dat hoor ik ook als voorzitter van de cliëntenraad Werk & Begeleiding. Het sluit bijvoorbeeld niet aan bij het niveau van mensen die ambulant wonen.”

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.



Daarom gaat hij samen met projectmedewerker Sue Smith in gesprek om daar meer invulling aan te geven. “Voor deze mensen gaat de wereld te snel. Ze tonen veel belangstelling, maar haken af bij een persconferentie,” merkt zij. “Het moet beeldend zijn, want in het dagelijks leven werken zij ook veel met filmpjes, pictogrammen en infographics. Voor ieder mens is er een manier of ingang om informatie op te nemen, maar daar moet je je in verdiepen.”

Samen met Richard en een aantal collega's gaat ze zich verdiepen in hoe ze op een humoristische en aansluitende manier informatie vanuit het perspectief en niveau van mensen die ambulante ondersteuning krijgen kan overdragen. “We moeten daar een goede balans in vinden, want het moet geen Klokhuis worden.”

Afstemmen op niveau

Ook Cordaan-bewoner Perez zet zich in voor voldoende en juiste informatie voor mensen met een verstandelijke beperking. Normaal gesproken geeft hij workshops aan de gemeente. “Zij kunnen vaak niet inschatten dat ze met iemand met een licht verstandelijke beperking te maken hebben. Maak de informatie toegankelijk, door duidelijk te zijn met makkelijke tekst, door te vragen en te herhalen.”

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

“Coronavoorlichting voor mensen met een verstandelijke beperking is echt maatwerk,” laat de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) nog weten. “De ene aandoening is anders dan de ander, waardoor het lastig is af te stemmen op niveau. Het is een heel breed spectrum,” vertelt hun woordvoerder Johan van Ruijven. Volgens hem schrikken zij van nieuwe termen, zoals groepsimmuniteit. “Ga dat maar uitleggen aan iemand met een IQ van 85. Door die lastige termen doen ze een stap naar achter en willen ze er niks van weten, terwijl uitleg juist hard nodig is.”


Foto: dagbesteding Philadelphia

In Nederland leven namelijk zo’n 142.000 mensen met een verstandelijke beperking en 2,2 miljoen Nederlands zijn zwakbegaafd. “Zij leven net als jij en ik, maar kunnen lang niet alles volgen,” aldus Johan. “Ze staan niet alleen, maar er is nog veel tijd en energie nodig om de juiste hulp te verlenen en de situatie uit te leggen.”

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO 3FM

NPO 3FM gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.