Dave (26) geeft gymles via Instagram: 'Ik laat mijn leerlingen jeu de boulen met sokken'
- Nieuws
- Dave (26) geeft gymles via Instagram: 'Ik laat mijn leerlingen jeu de boulen met sokken'
Gymdocent Dave (26) houdt zijn leerlingen in beweging via het Instagramaccount Blijf Thuis In Beweging. De ruimte en spullen die kinderen thuis hebben is soms beperkt, maar Dave komt met wc-rollen, sokken en bekers een heel eind. Voor onze rubriek Jonge helden in de coronacrisis krijgen we een kijkje achter de schermen.
Filmen was nieuw voor Dave, maar na een paar weken improviseren heeft hij zijn draai gevonden. Met een groep gymleraren runt hij een Instagramaccount, dat nu al ruim 1900 volgers heeft. De kinderen kunnen kiezen uit meer dan honderd filmpjes met verschillende uitdagingen. Beweegspelletjes, noemt Dave het ook wel, want de opdrachten zijn vooral leuk en toegankelijk. Minigolf met sokken en een emmer, planken met een toren wc-rollen, of dopjes in een beker schieten.
Die toegankelijkheid is belangrijk, want elk kind moet mee kunnen doen. “Daarom stuur ik veel korte, simpele uitdagingen op. Niet iedereen heeft sportspullen thuis, dus gebruik ik een emmer, wc-rollen, een stoffer en blik, spullen die iedereen in huis heeft. Ik heb bijvoorbeeld jeu de boule met sokken bedacht, dat kan iedereen spelen.”
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Wc-rollen hooghouden
De uitdagingen bedenkt Dave zelf of vindt hij online. “Je kunt nu heel veel sportfilmpjes vinden, iedereen is er nu mee bezig, dat maakt het wel makkelijker. De kinderen sturen soms zelf filmpjes op die ze leuk vinden. Bijvoorbeeld het wc-rol hooghouden, dat was heel populair en dat willen ze dan ook doen.”
De oefeningen die hij bedenkt zijn heel anders dan de lessen. Teamsporten zijn onmogelijk, dus de oefeningen zijn nu meer solo dan normaal. Hij bedenkt ook hoe de leerlingen op afstand met anderen oefeningen kunnen doen, want er zijn genoeg spelletjes met anderhalve meter afstand. Of hij spoort leerlingen aan hun ouders, broer of zus uit te dagen.
Dave geeft les aan alle klassen van een speciaal onderwijsschool in Zaandam én een basisschool in Amsterdam. Op het speciaal onderwijs heeft hij leerlingen met autisme en gedragsproblematiek en in Amsterdam begrijpt niet elke leerling de taal even goed. “Daar probeer ik veel rekening mee te houden, bijvoorbeeld door oefeningen heel visueel te laten zien. Ook kunnen leerlingen in de onderbouw niet dezelfde oefeningen als de bovenbouw. Je moet dan oefeningen vinden die veel leerlingen op hun eigen niveau kunnen doen.”
Eigen materiaal
Elke school geeft online les en er zijn genoeg sportvideo's te zien. Kun je dat materiaal van andere docenten gebruiken? Volgens Dave werkt dat niet. Het is belangrijk dat de kinderen hun eigen leraar bezig zien, dan raken ze een stuk gemotiveerder om ook zelf aan de slag te gaan. Nu iedereen veel binnen zit is dat extra belangrijk, want bewegen is niet meer vanzelfsprekend.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
“De kinderen krijgen elke dag een programma waar ook een korte beweegactiviteit in staat, maar ik heb uiteindelijk weinig invloed op wat ze thuis doen. Ik vraag kinderen om filmpjes op te sturen van de uitdagingen die ik maak en ik kan zien of ouders de filmpjes hebben geopend in de schoolapp. Daardoor weet ik dat het merendeel meedoet aan mijn programma.”
Liever in de gymzaal
Dave kan niet wachten tot de scholen weer opengaan. Ook al zijn de Instagramvideo's succesvol, hij mist het echte sporten. “Het vol enthousiasme bewegen door de ruimte en het contact met de kinderen, dat is onvervangbaar. Eerder mochten de kinderen nog wel buitenspelen, maar nu is dat ook beperkt. Zoiets als een speurtocht kan dus ook niet meer. Je moet creatief zijn met beperkte middelen.”
Daarnaast mist hij de leerlingen. Normaal neemt hij afscheid als hij zijn leerlingen even niet ziet. Nu is de school plots gesloten en is het onduidelijk wanneer de kinderen weer aan de slag kunnen. Om het weinige contact te compenseren probeert hij zijn gezicht op andere manieren te laten zien. Daarom schuift hij sinds kort ook dagelijks aan bij een van de kringgesprekken die de juffen of meesters met hun via Skype klas hebben. “Het is belangrijk om te laten zien dat ik betrokken ben, dat ik nog aan de kinderen denk.”
Gerelateerd
3FM Serious Request
Maaike (24) werkt elke dag keihard op corona-afdelingHUMAN
Kimberly (18) werkt in een corona-zorghotel: ‘Ik praat met patiënten die bang zijn voor de dood’HUMAN
Frido regelt wereldwijde noodhulp in de coronacrisisHUMAN
Macha (27) is vrijwilliger bij de Voedselbank: 'Klanten zijn bang voor een sluiting'