HUMAN

Dankzij Rachels (28) kledinglijn kunnen blinden en slechtzienden zelfstandig shoppen

foto: Jellien Tigelaarfoto: Jellien Tigelaar
  1. Nieuwschevron right
  2. Dankzij Rachels (28) kledinglijn kunnen blinden en slechtzienden zelfstandig shoppen

Heb jij je wel eens afgevraagd hoe het is om te shoppen als je blind of slechtziend bent? De informatie op labels is vaak heel klein en staat genoteerd in verschillende talen. Daar kunnen veel blinden en slechtzienden niets mee. Rachel Lourens (28) heeft daar een oplossing voor: een speciale kledinglijn met informatie in braille, gebruik van verschillende stoffen en elk kledingstuk bevat een label zodat je weet wat de voor- en achterkant is. HUMAN spreekt haar erover.

Hey Rachel! Hoe ben je op het idee gekomen om kleding te maken voor vrouwen met een visuele beperking?

"Twee jaar geleden ging ik voor mijn afstudeertraject voor de studie Fashion & Textile Technologies een eigen collectie maken. Ik wilde daarin focussen op een doelgroep met een specifiek probleem dat ik met mijn kledinglijn kan oplossen. Daarnaast houd ik van verschillende texturen die voelbaar zijn en je prikkelen. Slechtzienden en blinden doen veel op de tast, dus zij leken mij de beste doelgroep.

Via een oproep onder blindenorganisaties heb ik veel vrouwen met een visuele beperking gesproken om erachter te komen tegen welke problemen zij aanlopen tijdens het winkelen. Ik kreeg zoveel reacties en toen wist ik: de mode-industrie moet veranderen. En met mijn collectie ga ik een verschil maken."

Rachel staat naast een kledingrekje vol SeeFeel kleding. Ze draagt een bordeauxrood T-shirt en een roze rok met stippen

foto: Jellien Tigelaar

Rachel (28) staat naast een kledingrekje vol SeeFeel kleding

En tegen welke problemen lopen deze vrouwen aan?

"Een veelvoorkomend probleem is de kledinglabels en -kaartjes die aan kleding hangen. De informatie daarop is heel klein en vaak voor blinden en slechtzienden onduidelijk omdat het in verschillende talen is geschreven. Weten welke maat je vasthebt, is voor deze groep dus erg lastig.

Mijn kleding heeft een label waar de maat, kleur en prijs in groot lettertype staat genoteerd, evenals in braille. Daarnaast kun je de QR-code scannen die je doorverwijst naar de website waar een uitvoerige omschrijving staat van het kledingstuk. Dus niet alleen: 'T-shirt blauw’, maar ook bijvoorbeeld hoe lang bijvoorbeeld de jurk is, hoe lang de mouwen zijn, waar een stof stopt en een andere stof begint. Daarnaast heeft elk kledingstuk een 3D braille logo zodat de draagster kan voelen wat de kleur en maat is.

Daarnaast hebben blinde mensen vaak een hoger ontwikkeld tastzintuig, waardoor kaartjes en labels snel kunnen kriebelen. Maar zodra je die eruit knipt, weet je vaak niet meer wat de voor- en achterkant is. Ik maak gebruik van 3D geprintte labels die de achterkant van het kledingstuk aanduiden. Die plaats ik aan de buitenkant. Door je vingers over het kledingstuk te laten glijden kan je direct voelen wat de voor- en achterkant is. Zo draag je je kleding dus nooit achterstevoren."

Je kleding is speciaal ontworpen voor blinden en slechtzienden. Maar eh, mogen mensen zonder visuele beperking het ook dragen?

"In principe is SeeFeel natuurlijk voor iedereen. Dat is écht inclusiviteit. Maar in alles wat ik maak, heb ik de behoeftes van slechtziende en blinde vrouwen in mijn achterhoofd. Tegen welke problemen lopen zij aan wanneer ze shoppen, en welke stoffen voelen fijn en verrassend aan?"

foto: Jellien Tigelaar

Wanneer je de QR-code scant, krijg je een uitgebreide beschrijving van het kledingsstuk

Je zegt net dat veel vrouwen met een visuele beperking een hoger ontwikkeld tastzintuig hebben. Welke stofjes zijn favoriet?

"Deze vrouwen willen dat elk kledingstuk voelt als een verrassing. Ritsen, kant, steentjes, pompoms: alles is spannend. Als je visueel beperkt bent en je hebt een jurk vast waar een print als sticker op de stof is geplakt, heb je daar niks aan. Het is veel leuker als 'ie driedimensionaal is.

In mijn collectie zit bijvoorbeeld een jurk met streeppatroon. Het patroon heb ik zelf in de stof genaaid. Je voelt dus precies hoe lang en breed die strepen zijn. Een andere favoriet is het spijkerjasje waarbij ik wol heb gecombineerd met denim, dus zacht met ruw. Ik vind het geweldig om die verbaasde en vrolijke reacties van vrouwen te zien."

foto: Jellien Tigelaar

In de stof staat de kleur genoteerd in braille en groot lettertype

Hoe belangrijk is duurzaamheid voor jou?

"Ik wil sociaal-duurzaam ondernemen. Mijn stokpaardje is dan ook: toegankelijk = duurzaamheid. Tijdens mijn studie heb ik zoveel lessen moeten volgen over dit onderwerp, dus je kunt het als ontwerper niet negeren. Ik gebruik stoffen die een duurzame oorsprong hebben, en makkelijk te recyclen zijn."

En dat zie je ook terug in de prijs. In vergelijking met grote kledingketens leg je voor jouw kleding meer dan twee tientjes neer.

“Dat is waar, maar dan vergelijk je ook appels met peren. Mijn prijs is nou eenmaal de prijs die je betaalt voor een eerlijk kledingstuk. Als je het vergelijkt met andere winkels die duurzame kleding verkopen, dan zit SeeFeel rond dezelfde prijs. Mijn hele keten is transparant. Ik kan van A tot Z precies aan je vertellen waar de stoffen vandaan komen, wie het heeft gemaakt en hoeveel transport er is geweest."

Veel mensen zeggen nog steeds: 'Ik ga echt niet meer dan twintig euro voor een shirtje betalen.' Maar, ik zie ook vaker dat mensen bezig zijn met bewuster winkelen en transparantie eisen, onder andere van grote kledingketens."

Tekst gaat verder na afbeelding

foto: Jellien Tigelaar

Rachel en één van haar modellen

Wat voor reacties krijg je van consumenten?

"Vrouwen met een visuele beperking fleuren vaak helemaal op als ze mijn kleding aanraken. Voor hen komt het tot leven. 'O, hier zit een leuk frummeltje,' hoor ik dan. Of: 'Wauw, dit is weer een andere stof dan dat ik net voelde.' De mensen die braille kunnen, voelen zich vaak gerepresenteerd.

Zo was er een vrouw die ontroerd raakte toen ze tijdens mijn modeshow de kleding kon voelen. Ze zei: 'Ik weet nu voor het eerst zelf, zonder het te hoeven vragen, wat voor kledingstuk ik in mijn handen heb.' Voor jou klinkt dat misschien als iets kleins, maar deze vrouwen krijgen een deel van hun zelfstandigheid terug. Mensen onderschatten hoe bijzonder dat is. Kleding heeft zoveel invloed op je identiteit en hoe je jezelf neer wil zetten. Als jij een kledingstuk draagt waar jij jezelf in kunt voelen, dan draag je het met zelfvertrouwen. Daar doe ik het voor."

Ster advertentie
Ster advertentie